Zwaagwesteinde 1 – Anjum 1 *28-10-2017

V.V. Anjum slaat toe in slotfase

ZWAAGWESTEINDE- Het affiche Zwaagwesteinde-Anjum kent een rijke historie. De statistieken leveren een duidelijk beeld op. Slechts drie keer sinds het seizoen ’78-’79 werden de punten “gedeeld”.  Van de overige wedstrijden won de thuisclub er tien, terwijl de Kolkenfjildbewoners acht keer aan het langste eind trokken. Tijdens de  ontmoeting van het vorige seizoen zat het venijn in de staart van de wedstrijd. Uiteindelijk werd  het na een boeiend treffen 2-2.Zaterdagmiddag zat het venijn andermaal in de staart. Vanaf elf meter besliste Stephan Overkempe  in de 86ste minuut de spannende wedstrijd in Anjums voordeel.

Aftastend begin.
Het eerste deel van de wedstrijd liet een aanvallend Zwaagwesteinde en een verdedigend Anjum zien. Ondanks de aanvallende aspiraties van de thuisclub wisten de manschappen van trainer Klaas Zandberg niet het verschil te maken. De kans op de openingstreffer kwam van het hoofd van Henk van der Wal. Zijn kopbal werd echter prima verwerkt  vanaf de doellijn door Anjums verdediger Ate de Haan.

Anjum op voorsprong.
De aanvalsgolven van Zwaagwesteinde begonnen langzamerhand een kabbelend karakter te krijgen. De Anjum verdediging kwam in rustiger vaarwater. De eerste mogelijkheden voor het doel van keeper Roelof van der Ploeg waren een feit. Anjum kreeg de wind in de zeilen op het moment dat het gevaarlijke spitsenduo Stephan Overkempe en Jan Tijtsma  van zich lieten horen. Uit een prachtig passje van Mark Jansma  kwam de bal bij Stephan Overkempe. Anjums topscoorder behield het overzicht en liet een afgemeten voorzet van zijn rechtervoet vertrekken op de inkomende Jan Tijtsma.  Zijn inzet verdween achter de kansloze doelman van de thuisclub.

Wedstrijd in evenwicht.
Na de 0-1 golfde het spel op en neer. Zwaagwesteinde probeerde over de vleugels de spitsen te bereiken. Anjum probeerde de 0-2 op het scorebord te zetten. Ondanks deze dadendrang van de beide teams kwam in de tussenstand van 0-1 geen wijziging. De tussenstand van 0-1 werd dus ook tevens de ruststand.

Speldenprikjes.
Na de verplichte rust van een kwartier was het andermaal de thuisclub die op jacht ging naar de gelijkmaker. Het was een kopie van de eerste minuten van de eerste helft. En net als tijdens de beginfase van de wedstrijd werd de thuisclub wel gevaarlijk via hoekschoppen en schoten van afstand. De Anjum verdediging inclusief keeper Lolke Dijkstra werden er echter niet zenuwachtig van en gaven geen krimp.

Anjum komt niet op 0-2, maar op 1-1.
Halverwege de tweede helft leek Anjum de tweede treffer op het scorebord  te zetten.  Wiebe Dijkstra maakte het keeper Roelof van der Ploeg lastig na een terugspeelbal. De goalie van de thuisclub trapte de bal het veld in. Dat was de bedoeling. De bal verdween echter via het lichaam van de opspringende Wiebe Dijkstra in het doel. Scheidsrechter Huizinga oordeelde anders. De bal verdween volgens de leidsman  via de hand in het verlaten Zwaagwesteinde doel . De Readsjes knepen hun handen dicht bij de beslissing van de man in het zwart. Het werd nog mooier voor de thuisclub.

Nog geen vijf minuten later scoorde de thuisclub namelijk  de gelijkmaker. Vanaf de rand van het zestienmeter gebied verschalkte  Lieuwe de Roos keeper Lolke Dijkstra en bracht de tussenstand op 1-1.

Slotfase beslissend.
Met de tussenstand van 1-1 waren beide teams niet tevreden. Ondanks de goede bedoelingen van beide elftallen werden er nauwelijks kansen gecreëerd. Tot de 86ste minuut. Stephan Overkempe werd weggestuurd.  Net binnen de beruchte lijnen werd de Anjum spits omver getrokken door keeper Roelof van der Ploeg. Anjum kreeg  vanaf elf meter de kans om met drie punten te vertrekken van sportpark de Wieken.  Stephan Overkempe stuurde keeper van der Ploeg vanaf de stip de verkeerde kant op en schoot Anjum na een 1-2 overwinning. De derde overwinning in dit nog prille seizoen was een feit.

Zaterdag speelt Anjum thuis tegen promovendus Twijzel. De aanvang van deze wedstrijd is om 14.30 uur.

Zwaagwesteinde-Anjum   1-2

Scheidsrechter: B. Huizinga

Toeschouwers: 160.

26: 0-1  Jan Tijtsma