Anjum slaat toe in de slotseconden tegen Veenwouden

Beide elftallen begonnen op een zonovergoten sportpark de Kemphaan in Veenwouden aan de wedstrijd met maar één doel:  alleen een overwinning telt. Voor de thuisclub was er dan nog de kans om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Voor Anjum zouden de drie punten uiterst welkom zijn in de strijd om de achtste plek. Toen de beide kemphanen na tweemaal driekwartier de kleedboxen op zochten, waren er echter alleen maar verliezers. De miraculeuze eindstand van 2-2 leverde eigenlijk alleen maar windeieren op.

Veel energie

Goed was het allerminst wat de beide teams lieten zien. De enorme inzet en strijdlust vergoedde veel.  De 135 aanwezige toeschouwers zagen dat aan weerzijden van het veld kansen op de openingstreffer werden gecreëerd. Zo belandde een inzet van Johan Sipma in het zijnet en verdween een kopbal van Johan Boersma naast het Veenwouden doel. Maar ook de thuisclub liet zich niet onbetuigd. Zowel Arjen Haringsma als Sybrand de Graaf kwamen in kansrijke positie voor het Anjum doel. Lieuwe van Dijk wist tot tweemaal toe wel raad met de inzet van beide spelers.

Openingstreffer

Een doelpunt kon dus niet uitblijven. Het waren de spelers van trainer Anton van Zwol die als eerste een bres in de verdediging van de tegenstander wisten te schieten. Andries Hoekstra liet de aanhang van de thuisclub juichen door de 1-0 binnen te schieten. Bijna wist Joeri Dijk even later de 2-0 op het scorebord te zetten. Hij zocht het doel echter te hoog. De bal verdween in de ballenvanger achter het Anjum doel.

Gelijkmaker

Nog voor de pauze zou Anjum langszij komen. Uit een mooie pass van Bert Zijlstra, kwam de bal via het hoofd van Stephan Overkempe voor de voeten van Douwe Dijkstra. Van dichtbij liet hij de 1-1 aantekenen. Dat de rust aangevangen werd met deze 1-1 tussenstand was een klein voetbal wonder. Uit een prachtig steekballetje van Wiebe Wessel Bos zag Stephan Overkempe zijn boogballetje in de grijpgrage handen van de thuisclubgoalie belandden. Aan de andere kant van het veld deed Arjen Haringsma tot tweemaal toe van zich spreken. Gescoord werd er echter niet.

Op jacht

Een gelijkspel, nee daar was het niet om te doen deze middag. Ook na de hervatting gingen beide ploegen op jacht naar het tweede doelpunt en de driepunter. De eerste mogelijkheden waren er voor de thuisclub. Letterlijk heel dichtbij het doel, maar toch zover weg.Gejuicht werd er niet. Geappelleerd werd er wel voor een strafschop  door de thuisclub na een overtreding van Lieuwe van Dijk op de rand van het strafschopgebied. Gefloten werd er niet. In de tegenaanval liet Stephan Overkempe een vliegend schot van zijn rechtervoet verdwijnen. De bal verdween voorlangs en uiteindelijk naast het doel.

2-1

Halverwege de tweede helft leek de thuisclub op een 2-1 voorsprong te komen. Leek, want op het moment dat Lieuwe van Dijk verslagen op de grond lag, was daar Lucas Zijlstra die een inzet van Sybrand de Graaf onschadelijk wist te maken door de bal van de doellijn op een juiste manier te verwerken. Het bleek uitstel van executie. In de slotfase wist Arjen Haringsma dit keer wel het doel te vinden van de Kolkenfjildbewoners.  Met nog enkele minuten te spelen kwam de overwinning voor de thuisclub wel heel dichtbij. De equipe van Remco Kooistra ging  vervolgens met man en macht te aanval, in een alles of niets poging, op jacht naar de gelijkmaker.

Maradonna

Na slecht uitverdedigen aan Veenwouden zijde kreeg Anjum in de dying seconds van deze sportieve ontmoeting nog een corner cadeau. Dit cadeautje werd op een miraculeuze manier door de bezoekers uitgepakt. De corner van Johan Sipma kwam voor het doel van de thuisclub. In een mêlee van spelers kwam de bal bij Wiebe Wessel Bos. Á-la Diego Maradonna, kaatste de Anjum verdediger met de hand , de bal in het doel. De man in het zwart werd het zicht ontnomen en oordeelde dat het doelpunt geteld mocht worden. Twintig seconden later floot de leidsman de wedstrijd naar de voltooid verleden tijd.

Anjum nam op een bijzondere manier een puntje mee uit Veenwouden. Beter iets dan niets, maar echt helpen in de strijd om plek acht, of om rechtstreekse degradatie te voorkomen , doet het niet.

Conclusie

Anjum leeft tussen voetbalhoop en voetbalvrees. Met nog drie wedstrijden voor de boeg is de achterstand op de nummer acht positie niet onoverbrugbaar. Echter de afstand naar plek twaalf, wat rechtstreekse degradatie betreft is ook niet onoverbrugbaar. Kortom, het worden nog spannende weken op en rond ’t Kolkenfjild te Anjum. Na een weekje rust , begint Anjum op 13 mei aan de eerste van drie finales. Om half drie wordt er op het eigen sportcomplex afgetrapt tegen ODV uit Wijnjewoude.