Anjum blijft verrassen

De laatste overwinning van Anjum in en tegen Wykels viel te noteren in het seizoen 1994-1995. Zo’n 27 jaar geleden dus. De meeste spelers van het huidige vlaggenschip van Anjum waren nog niet eens geboren.

De laatste vijf ontmoetingen op It Blikkelan te Hallum werden een prooi voor de thuisclub. Vaak met duidelijke cijfers.
De 2-2 eindstand na ruim 90 minuten “bikkelen op it Blikkelan” was dus een bijzondere. Of de beide partijen tevreden richting het vrije weekend van volgendeweek gaan, valt te betwijfelen. Beide teams hadden wellicht het gevoel dat een driepunter ook mogelijk was geweest.

De eerste schermutselingen van deze wedstrijd vonden plaats voor het doel van Lolke Dijkstra. Deze mogelijkheden bleven onbenut. Dat gold ook voor het antwoord van Anjum. Keeper Desmond Louwerens had een passend antwoord op de inzet van Johan Sipma. Het bleek uitstel van executie. Jan Tijtsma wist een prima voorzet van Arjen Schregardus op de juiste waarde te schatten. Onder luid gejuich van de vele Anjumers tikte de Anjum spits de bal tegen het net. Een kwartier later een identieke situatie. Echter het gescoorde doelpunt van Anjum werd wegens ( dubieus) buitenspel afgevlagd en afgekeurd. Het spel golfde op en neer. Onder impulsen van de gedreven middenvelders Gerrit Dijkstra en Arjen Schregardus ging Anjum op jacht naar de tweede treffer. Zo kon Johan Boersma op het laatste moment de vrije doorgang worden belet. Ook een schot van afstand van Sytse Koree trof geen doel. De marge bleef dus één.

De thuisclub liet zich echter ook niet onbetuigd. Van afstand werd de Anjum verdediging getest. De verdediging onder leiding van Wiebe Dijkstra gaf geen krimp. Dat de thuisclub toch met een 2-1 voorsprong het kopje thee op zocht kon dan ook gerust “een verassende ontwikkeling” genoemd worden. In de slotfase van het eerste bedrijf liet Klaas Kuiken vanaf zijn linkervoet de bal precies op het hoofd van de vrijstaande Pieter Dijkstra vallen. Geheel vrijstaand bij de tweede paal kopte hij probleemloos de bal tegen het net. Voordat scheidsrechter Ottens de spelers en de 178 toeschouwers richting box en (buiten) kantine stuurde, scoorde de thuisclub nogmaals via Peter Jan Schuts. De 0-1 voorsprong was in een kort tijdsbestek omgebogen in een 2-1 achterstand.

De periode na de hervatting kreeg het predikaat flipperkastvoetbal. De wedstrijd kreeg steeds meer het karakter van een sportieve vechtwedstrijd. Het zou tot het laatste fluitsignaal spannend blijven. Anjum ging op jacht naar de 2-2. Wykels Hallum probeerde een derde treffer op het scorebord te zetten. De wedstrijd ging zeker niet als een nachtkaars uit. Integendeel. De invallende duisternis betekende dat de veldverlichting halverwege de tweede helft werd ontstoken. Had Anjum nog zicht op het tweede doelpunt? Jan Tijtsma, Johan Sipma kwamen gevaarlijk het zestien meter gebied binnen dribbelen. Het ultieme gevoel, scoren, bleef achterwege.
Het was uiteindelijk Stephan Overkempe die zijn come -back na een aantal weken blessureleed, luister bij zette door van dichtbij de gelijkmaker op het online-ruilformulier te zetten. Want, in de 2-2 tussenstand kwam geen wijziging meer. Ook niet op het moment dat Wykels Hallum een vrije trap mocht nemen op de achterlijn. Met het nodige kunst en vliegwerk werd de bal uit het Anjumer doel verwerkt.

Na zeven wedstrijden staat met vijftien punten op een verdienstelijk tweede plek in de derde klas B. Een prachtig en zeker niet verwacht resultaat.
De eerstvolgende wedstrijd is op zaterdag 20 november. Op het eigen vertrouwde Kolkenfjild komt de nummer vijf van de ranglijst Sc Twijzel op bezoek. De aanvang is om 14.30 uur.