Anjum delft onderspit in doelpuntrijk treffen tegen Waskemeer

Zelf drie keer scoren en toch niet winnen. Het gebeurt Anjum niet vaak. Uitzonderingen bevestigen de regel. En deze uitzondering vond zaterdagmiddag plaats op sportpark ’t Ald Leger te Waskemeer. Anjum verloor in een doelpuntrijk treffen met 4-3 van de thuisclub. Grote “boosdoener” voor de Anjumer equipe was de plaatselijke topscoorder Mitchell Schievels. De sterke centrumspits van de thuisclub was betrokken bij alle vier de doelpunten van Waskemeer. Een overwinning die na afloop gevierd werd bij de groenhemden al was het een kampioenschap.

In de dagen voorafgaande aan deze ontmoeting ging het op ’t Kolkenfjild vooral over de keerzijde van het Anjumer succes. Spelers spelen zich in de kijker. Voor Anjum betekent dit dat het volgend jaar zonder Jan Tijtsma en keeper Lolke Dijkstra verder gaat. Eerstgenoemde gaat volgend jaar de kleuren van Broekster Boys 1 verdedigen. Keeper Lolke Dijkstra vertrekt naar buurtgenoot Kollum. Hij wordt daar de sluitpost van Kollum 1. Mooie uitdagingen voor de spelers, spijtig voor de voetbalvereniging Anjum. De withemden moeten actief op zoek naar een nieuwe sluitpost. Gegadigden mogen zich natuurlijk ook melden bij het bestuur of de trainersstaf van de v.v.Anjum.

Op een zonovergoten sportpark begonnen Waskemeer en Anjum op een moeilijk bespeelbaar veld aan de wedstrijd.Het zou een ontmoeting worden die het beste getypeerd kan worden als “meer spannend dan fraai”. De belangen voor beide teams waren groot. Anjum is volop in de race voor plek twee, terwijl de thuisclub de punten goed kan gebruiken in de strijd om degradatie en / of nacompetitie te ontlopen.
Dat de belangen groot waren, mocht ook blijken uit het vele coachen door de spelers in het veld. Van een stille zaterdag was zeker geen sprake.

Na zes minuten torende spits Mitchell Schievels hoog boven vaste bewaker Auke de Boer uit. Onhoudbaar verdween de kopbal in de kruising. Het Anjumer antwoord volgde spoedig. Stephan Overkempe mocht twee minuten na de openingsgoal alleen op de sluitpost van Waskemeer afgaan. Hij werd net voor de beruchte lijnen onderuit gehaald door een Waskemeer verdediger. Een meer dan terechte vrije trap. Alleen vergat de scheidsrechter van dienst ook de bekende rode kaart ( en evt ook de gele) uit het borstzakje te halen. Dat Arjen Schregardus de vrije trap schitterend binnen trapte, dat deerde de thuisclub niet. Het was 1-1, maar ook nog steeds 11 tegen 11. Er waren acht minuten gespeeld.
Halverwege de eerste helft speelde Mitchell Schievels zich vrij op de rand van hert zestien meter gebied. Hij bedacht zich geen moment en knalde de bal keihard in het Anjumer doel. Het was 2-1.
Het venijn van de eerste helft zat in de staart. Anjum scoorde tweemaal. Het was Gerwin Dijkstra die beide goals voor zijn rekening nam. De eerste verzilverde de middenvelder na een mooi passje van Sijtse Koree. Op slag van rust schoot Gerwin Dijkstra vanaf elf meter, na een overtreding op Johan Boersma, de bal in het dak van het doel. Anjum ging rusten met een 2-3 voorsprong.

Direct na de pauze, de meeste toeschouwers zaten nog op het terras bij de kantine, wist keeper Lolke Dijkstra niet de baas te worden over de bal. Mitchell Schievels liet zien waarom hij een echte spits is. Het foutje van de Anjum keeper werd direct afgestraft.
Stephan Overkempe was dichtbij een direct antwoord van de Anjumers. Zijn solo eindigde in een prima reactie van keeper Fedde Akkerman. Het wedstrijdbeeld had veel weg van “een flipperkast”, zo typeerde één van de 69 aanwezige toeschouwers.
Het werd al snel duidelijk, het team dat de vierde treffer op het scorebord zou zetten, mocht zich spekkoper noemen.
Na 63 minuten spelen oordeelde de scheidsrechter vanaf grote afstand dat er hands gemaakt werd in het Anjumer strafschopgebied door een Anjum speler. Penalty. In de 1 tegen 1 situatie kwam keeper Lolke Dijkstra als winnaar uit de bus door de strafschop van Mitchell Schievels uit de rechterbenedenhoek te ranselen.

Uiteindelijk viel de beslissing een kwartier voor het einde van de wedstrijd. Een voorzet werd door Mitchell Schievels doorgekopt naar de geheel vrijstaande Jorrit-Jan van der Vosse. Hij schoot onberispelijk de bal onder de Anjum doelman door tegen het net.
Trainer Sip Jaap Bos probeerde door het inbrengen van Johan Sipma, Jan Tijtsma en Bert Zijlstra het tij te keren en alsnog met een resultaat Waskemeer te verlaten. Het leverde bijna het gewenste resultaat op toen Johan Boersma in de slotminuten de bal volleerde richting de linker hoek. Met een uiterste krachtsinspanning wist keeper Akkerman de bal net voor de doellijn in zijn veilige handen te nemen.

Zo kwam een einde aan een spannende en doelpuntrijke wedstrijd. Volgende week reist Anjum naar Grootegast. De wedstrijd tegen de plaatselijke FC begint om 14.30 uur.