Anjum doet zichzelf tekort

“Soms zit het mee, soms zit het tegen”. Dinsdagavond zat het even niet mee voor de Anjumers. Op het programma de thuiswedstrijd tegen Rottevalle. Anjum wilde zich revancheren en herstellen.

Revancheren van de teleurstellende nederlaag eerder dit seizoen in de slotfase van de ontmoeting in Rottevalle. Herstellen van de toch wel dikke nederlaag van afgelopen zaterdag tegen kampioen Leovardia.

Na afloop van de doordeweekse ontmoeting, het was ook zeker geen potje zomeravondvoetbal, overheerste een dubbel gevoel bij de withemden. Het herstel was er, de revanche was er gedeeltelijk. Want hoe anders zouden de cijfers op het scorebord hebben gestaan wanneer Anjum het overwicht wel in doelpunten wist uit te drukken? Een wedstrijd niet scoren ondanks vele mogelijkheden, past niet in het beeld wat de Kolkenfjildbewoners dit seizoen laten zien. Dinsdagavond was de uitzondering op de regel. Daarom gemengde gevoelens bij de 0-0 einduitslag.

Anjum heer en meester.

De 168 toeschouwers die op dit duel waren afgekomen zagen Anjum de ene na de andere kans creëren. Alleen al in de eerste helft konden er zo’n acht mogelijkheden genoteerd worden. Met het nodige kunst en vliegwerk wisten de gasten de Anjum voorhoedespelers het scoren te beletten.

Keeper Robert de Jong was een hinderlijke “sta in de weg”. Wist de sluitpost geen antwoord dan was er altijd wel een verdediger van de gasten die raad wist met de Anjumer inzetten. Halverwege de eerste helft leek Anjum dan toch een bres te schieten in de hechte verdediging van de equipe van Marco van der Veen. Keeper de Jong moest na een vrije trap van Arjen Schregardus een rebound toestaan. Deze mogelijkheid werd door de Stephan Overkempe onberispelijk binnen geschoten. Naar het oordeel van de assistent- scheidsrechter en de scheidsrechter stond de Anjum spits buitenspel.

Wanneer jezelf niet scoort dan…..

De tweede helft gaf hetzelfde beeld. De gasten kwamen maar sporadisch voor het Anjumer doel. De thuisclub ging op dezelfde voet verder als voor de pauze. Na 51 minuten kreeg Anjum de kans om de wedstrijd open te breken. Jan Tijtsma soleerde richting vijandelijk doel maar werd op een onreglementaire manier gestuit in het strafschopgebied van Rottevalle. Scheidsrechter Kimp wees naar de beruchte stip op elf meter van het doel. Ook deze uitgelezen mogelijkheid om de zo gewenste score te openen werd teniet gedaan. Deze keer was de paal “letterlijk de hinderlijke sta in de weg”. Geen doelpunt van Jan Tijtsma. Zijn inzet spatte uiteen op het aluminium.

Zoals een oude voetbalwet al zegt” scoor jezelf niet , de tegenstander krijgt altijd een kans .” Even leek deze stelregel werkelijkheid te worden. De nacht deed al zijn intrede op ’t Kolkenfjild , toen de grootste kans van de blauwhemden op een score viel te noteren. Anjum schrok wakker. Het schot van afstand van Jacco Bekkema belandde echter buiten het bereik van keeper Lolke Dijkstra op de lat. Het had zomaar 0-1 kunnen zijn!

Punt gewonnen, twee punten verloren

Bij het laatste fluitsignaal, na een sportieve strijd, van scheidsrechter Kimp was de beginstand gepromoveerd tot eindstand. Voor Rottevalle een winstpunt. Voor Anjum twee verliespunten. Daar waren “alle” deskundigen het over eens.

Spannende voetbalweken.

Door de resultaten van de dinsdagavond wedstrijden zijn er nog zeker vijf ploegen in de race om het plekje in de nacompetitie van kampioen Leovardia over te nemen. Rijperkerk heeft op dit moment de beste papieren. De Protters hebben één punt meer dan Anjum. Het verschil tussen Rijperkerk en Berlikum de nummer 7 van de ranglijst bedraagt echter maar 5 punten. Maar ook de strijd om de derde periodetitel is ontzettend spannend. ONT en Berlikum lijken onderling uit te maken wie deze titel in de wacht zal slepen. Het worden nog vier bijzondere mooie- en spannende voetbalweken in de derde klas B.

Zaterdag speelt Anjum de uitwedstrijd tegen Veenhuizen. Aanvang van deze ontmoeting is om 14.30 uur