Anjum kan kampioensfeest Leovardia niet uitstellen

Na drie jaar wachten was het eindelijk rond de klok van half vijf dat Sc Leovardia de kampioensschaal van de derde klas B in de lucht mocht steken. Lang verwacht en uiteindelijk, meer dan terecht, toch gekregen.  Sc Leovardia grootste tegenstander de afgelopen seizoenen was het coronavirus. Met het kampioenschap in het vizier werd de kompetitie stilgelegd. Promotie werd op een haar na, of nog minder, gemist. Zaterdagmiddag dan uiteindelijk de bekroning op het lange geduld. Een elftal dat zich zeker zal roeren een klasse hoger en dus een mooie aanwinst is voor de tweede klas. Proficiat SC Leovardia en heel veel voetbalplezier toegewenst in de nieuwe voetbaljaargang!

De wedstrijd.
De sfeeracties voorafgaande aan de wedstrijd gaven aan dat de wedstrijd tussen de nummers 1 en 2 van de ranglijst een bijzondere was. Voor de thuisclub was het de kampioenswedstrijd. De withemden gingen voor een resultaat, met het oog op het handhaven van de tweede positie op de ranglijst. De 278 toeschouwers zagen een half uur met weinig spektakel voor beide doelen. Voor Anjum was het uitvallen van laatste man Wiebe Dijkstra in deze periode een aderlating.  Dat keeper Lolke Dijkstra in het laatste kwartier van de eerste helft nog driemaal moest vissen, was wellicht iets te geflatteerd. De doelpuntenmakers van de thuisclub waren achtereenvolgend Kalvin Robert, Mirko van Dijk en Abukar Suma.

De wedstrijd was eigenlijk halverwege bij het verplichte kopje thee al gespeeld.

Jeugd krijgt een kans.
Met het oog op het belang van het door-de weekse programma bracht trainer Sip Jaap Bos aan het begin en in de loop van het tweede bedrijf een drietal jonge spelers in het veld. Eigen spelers die wellicht in de toekomst een grote rol zullen spelen bij het Anjumer vlaggenschip. Voor de JO-19 spelers Thijn Haaima, Rikus van der Meulen en Folkert Jelmer Visser was deze wedstrijd meer dan een mooie ervaring.

De tussenstand van 3-0 bleef tot het laatste kwart van de wedstrijd op het scorebord staan. Dat de thuisclub via Kalvin Robert , Mirko van Dijk en Patrick Klijn uiteindelijk de tussenstand verdubbelden van 3-0 naar 6-0 was eigenlijk alleen maar belangrijk voor de statistiek.

Het antwoord op de vraag in het programmaboekje werd na afloop duidelijk. “Worden de Leovardianen na 2 maal 45 minuten voetbal blij, bijna blij, of helemaal nog niet blij. Het antwoord, zo vermeldde het programmaboekje moest van Anjum komen. Het was meer dan duidelijk: de thuisclub was blij, nee, heel erg blij. En dat mocht gevierd worden!

5 finales.
Met het kampioenschap van Leovardia wordt plek 2 op de ranglijst interessant. Aan het einde van het seizoen mag het team dat op plek 2 eindigt, het periodekampioenschap van Leovardia overnemen. En dat worden 5 finales met diverse gegadigden. Op dit moment staan de Kolkenfjildbewoners met 37 punten op deze gewilde plek. Door de resultaten op de andere velden, komen vooral Rijperkerk en Berlikum dichterbij. Het worden nog mooie en spannende voetbalweken.

De eerste van vijf finales is al komende dinsdagavond. Om 20.00 uur wordt er op ’t Kolkenfjild afgetrapt. Tegenstander is Rottevalle.

Zaterdag 14 mei reist Anjum naar de Veenkoloniën om de strijd aan te binden met Veenhuizen. Deze ontmoeting begint om 14.30 uur.