Anjum keert met kater terug uit Rottevalle

Het ene eindsignaal is het andere niet. Slechts een week geleden gingen de Anjumers in opperbeste stemming richting de kleedboxen. De 2-2 tegen koploper Leovardia voelde als een overwinning. Ditzelfde gevoel moeten de gastheren op sportpark it Hagehiem te Rottevalle afgelopen zaterdagmiddag hebben gehad. Na een snelle 0-2 achterstand werd deze geheel teniet gedaan in de laatste 200 seconden van de wedstrijd. De overwinning op de Kolkenfjildbewoners werd gevierd alsof het kampioenschap werd behaald. Een terechte emotie bij de thuisclub overigens. De drie punten waren heel erg welkom en werden dan ook met open armen ontvangen.

Direct na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Plat werd het muisstil in en langs het veld. Een minuut lang waren de aanwezigen met de gedachten bij de oorlog in de Oekraïne. Wat is een voetbalwedstrijd dan een onbelangrijke bijzaak!

De 172 aanwezige liefhebbers genoten van een heerlijk voorjaarszonnetje. Beide teams begonnen vol goede moed aan de wedstrijd. Dat deze instelling niet altijd het juiste vervolg in de wedstrijd krijgt is een logische. De spanning en de inzet van de spelers vergoedde veel.

De wedstrijd leek al in een vroeg stadium beslist. Immers na 36 minuten spelen leidde Anjum met een comfortabele 0-2 voorsprong. Al na vijf minuten kon de trouwe aanhang van de withemden juichen. Een vrije trap van Arjen Schregardus vanaf de zijkant van het veld, rolde pardoes in het Rottevalle doel. Niets en niemand wist een passend antwoord te geven op deze inzet van de Anjum middenvelder. Een half uur later strafte Jan Tijtsma een foutje van keeper Robert de Jong koelbloedig af. Niets en niemand leek Anjum een strobreed in de weg te leggen.

Leek, want Luuk de Roo, Johan van der Veen en Benjamin van der Molen zochten het doel van Anjum op de verkeerde plek. De schoten van afstand verdwenen naast of over het vijandelijke doel.
Toch kon de aansluitingstreffer nog voor de rust genoteerd worden. Dirk de Vries wist “in de draai” keeper Lolke Dijkstra de trieste gang naar het net maken, toen hij zijn eerste doelpunt van de wedstrijd maakte. Een prachtig moment, net voor het rustsignaal, om de achterstand tot een minimum terug te brengen. Ruststand 1-2.

Ook in het tweede bedrijf eenzelfde spelbeeld. Rottevalle deelde speldenprikjes uit door van afstand het doel van Anjum te zoeken. Zenuwachtig werden de Anjumers niet. Integendeel, de Anjumers gingen op jacht naar de derde bevrijdende treffer. Het spitsenduo Boersma , Tijtsma liet van zich spreken. Waar de Rottevalle verdediging het antwoord schuldig moest blijven, daar redde lat en paal de thuisclub.
Zelfs een misverstand in de verdediging van de blauwhemden kon ternauwernood een doelpunt van de withemden voorkomen. Jacco Bekkema wist de bal net voordat deze over de doellijn zou verdwijnen, deze een andere richting te geven. Het bleef bij een 1-2 tussenstand. Anjum leek in veilige haven…..

Leek, want de laatste 200 seconden van de wedstrijd moesten nog beginnen. Dat de drie punten voor de equipe van Marco van der Veen zou zijn was niet voor de poes. Voor Anjum kwam de kater een aantal seconden later. In eerste instantie scoorde Dirk de Vries zijn tweede doelpunt. Hij maakte dankbaar gebruik van de geboden ruimte in de Anjum verdediging.

Het zou nog mooier worden voor de Hagehiembewoners. Nog geen minuut later lag de bal op elf meter na hands van een Anjum speler in het strafschopgebied. Dit buitenkansje liet Johan van der Veen zich niet ontnemen. Onberispelijk liet hij de Anjum doelman kansloos. De 0-2 voorsprong voor de mannen van Sip Jaap Bos was voltooid verleden tijd. Anjum ging met een kater huiswaarts. Voor menig Rottevalle supporter kwam de kater later. Het was namelijk nog lang gezellig tijdens de derde helft in de kantine van de thuisclub.

Het ene eindsignaal is het andere niet.

Zaterdag ontvangt Anjum tegenstander Veenhuizen op het Kolkenfjild. Aanvang is zoals altijd om 14.30 uur. Onder het motto nieuwe rondes , nieuwe kansen zullen de withemden op jacht gaan naar een beter resultaat.