Anjum neemt afscheid van de kompetitie, maar niet van het seizoen

Het kleine voetbalwonder waar de rasechte Anjumer nog rekening mee hield, op wonderbaarlijke wijze ontsnappen aan de herkansingsronde, werd helaas geen werkelijkheid. Het bleek een sprookje. Nadat alle wedstrijden in de kompetitie zijn gespeeld, kon de balans opgemaakt worden. Na 26 wedstrijden eindigde Anjum met 28 punten op een 11de plaats in de derde klas B. Met de huidige p/d regeling betekent dit, dat de Kolkenfjildbewoners uitkomen in de herkansingsronde. Samen met nog 24 (!!) andere teams wordt er gestreden om 5 plekjes in de derde klas van volgend seizoen.

Zeker niet om des keizers baard.

Het affiche Anjum-Rijperkerk was de laatste van het reguliere seizoen. Zowel Klaas de Boer als Remco Kooistra zullen het woord toetje of nacompetitie in de bespreking genoemd hebben. Rijperkerk wil graag tweede eindigen in de kompetitie. De start van de nakompetitie mag dan begonnen worden op het eigen Protternest.  De thuisclub was afhankelijk van de resultaten op de andere velden. Alleen bij heel gunstige uitslagen zou de tombola van der herkansingsronde nog ontlopen kunnen worden,

Rijperkerk de verdiende winnaar.

Na tweemaal drie kwartier waren de 161 aanwezige toeschouwers het met elkaar eens. Op de overwinning van Rijperkerk viel niets af te dingen. De basis werd gelegd in de slotminuten van de eerste helft. Na een voorzet van Robert van der Laan scoorde Lammert van Althuis de openingstreffer voor Rijperkerk. Het was zijn 20ste doelpunt van het seizoen en de eerste score tegen Anjum. Drie minuten later zette  Johannes Meijer de 0-2 op het scorebord. Het zou tevens de ruststand zijn.

Debutantenbal.

Na de pauze deed ook Anjum van zich spreken. De wedstrijd was enigszins in evenwicht gekomen. Niet alleen werden er kansen gecreëerd, maar ook vier debutanten mochten hun opwachting maken in de Anjumer hoofdmacht. Zo zullen Hidde Bandstra, Dennis Hovinga, Manuel Visser en Jacco van Omme deze wedstrijd nog lang in hun voetbalgeheugen herinneren. Weer vier jeugdige talenten uit de eigen opleiding die hun debuut mochten maken in het eerste van Anjum.

Anjumer voetbalwilgen.

Op het moment dat Rijperkerk via Robert van der laan de wedstrijd in het slot gooide , door de 0-3 te laten aantekenen kreeg Stephan Overkempe een meer dan verdiende publiekswissel. Na 271 doelpunten  in totaal voor Anjum en Broekster Boys hangt deze superspits de voetbalschoenen in de Anjumer voetbalwilgen. Wellicht worden ze bij een buurtvereniging op recreatief niveau weer aangetrokken. Het was dan ook meer dan terecht dat de Anjum spits na afloop, onder het genot van een hapje en drankje, door Tamme Visser, Remco Kooistra en de Anjumer selectie in het zonnetje werd gezet.

Toetje

Door de winst van Rijperkerk starten de Protters volgende week met een thuiswedstrijd tegen buurtgenoot Hardegarijp. Anjum komt volgende week nog niet in actie. Op 10 juni wordt op sportpark it Doltsje te Drogeham de eerste wedstrijd in de herkansingsronde gespeeld. De winnaar van deze ontmoeting plaatst zich voor de finale op neutraal terrein. De winnaar van dat treffen mag zich uiteindelijk  derde klasser noemen. M.a.w. bij twee keer winst ben je of blijf je  derde klasser.

Drogeham eindigde als tweede in de vierde klas B. De wedstrijd begint om 14.30 uur let wel op 10 juni.

Foto’s: Tim Zijlstra