Anjum neemt drie punten mee uit Twijzel

Rond de klok van half drie, de beide elftallen waren volop bezig met de warming up, koortsachtig overleg in de fraaie bestuurskamer van Sc Twijzel. De scheidsrechter van dienst had zich zaterdagmorgen afgemeld bij de KNVB. Een vervanger, bleek na telefonisch overleg met dezelfde KNVB, niet voor handen. Diverse scheidsrechters werden vervolgens benaderd door de wedstrijdsecretaris van Twijzel. Om even over half drie: witte rook! Scheidsrechter Pultrum werd bereid gevonden om deze wedstrijd tussen de beide subtoppers te leiden. Vooraf mocht je dus de man in het groen –zwart de man van de wedstrijd noemen. Immers, met een uur vertraging, kon er alsnog afgetrapt worden op het kunstgras te Twijzel. Een groot compliment derhalve aan het adres van de scheidsrechter en het bestuur van de voetbalvereniging Twijzel. Er kon gevoetbald worden!

De ruim honderd toeschouwers mochten dus een uur lang in en om de fraaie kantine plaatsnemen. Werd dit wachten beloond? Ja, wat betreft de inzet van beide teams. Nee, wat het aantal gecreëerde kansen betreft. Gedurende de eerste helft waren het wel de Anjumers die regelmatig gevaarlijk oprukten richting het doel van keeper Ruben Bosma. Zo probeerden Johan Boersma en Arjen Schregardus een bres te koppen en te schieten in de Twijzel verdediging. Aan de andere kant van het veld kon de Anjum verdediging de aanvalsdrang van de gasten goed pareren.

Het hoogtepunt van de eerste helft viel vlak voor het rustsignaal van de rustig leidende scheidsrechter te noteren. Een mooie aanval van de in het rood-zwart spelende Anjum over de linkerkant leverde een fraai doelpunt op. Het was Arjen Schregardus die een puntgave voorzet over de grond richting de inkomende Sijtse Koree liet vertrekken. Met een schitterende uithaal verdween de bal in de kruising buiten het bereik van doelman Bosma in het doel. Anjum ging met een heerlijk gevoel richting de thee.

In het eerste gedeelte van de tweede helft werden de in het zonnetje staande supporters niet verwend. De thuisclub combineerde richting het vijandelijke doel. Echter rond het strafschopgebied strandden deze combinaties. Pas in het laatste kwart van de wedstrijd kwam deze subtopper weer tot leven. Jan Tijtsma zag zijn inzet gestuit door de doelman van de thuisclub na een aanval over meerdere schijven. Het bleef vooralsnog 0-1 en spannend. De angel leek uit de wedstrijd gehaald op het moment dat Gerwin Dijkstra een fijn aangesneden vrije trap richting het Twijzel doel schoot. Niemand van de vele spelers leek de bal te beroeren. Johan Boersma dacht hier heel anders over en tikte van dichtbij en geheel vrijstaand de 0-2 tegen het dak van het doel.

Slechts drie minuten mochten de Anjumers de marge van twee doelpunten koesteren. Het werd nog een uiterst spannende slotfase. Immers Wytze Pilat scoorde uit een vrije trap van zo’n twintig meter de aansluitingstreffer achter keeper Lolke Dijkstra. Er waren nog vijf minuten te spelen.
Hielke van der Meulen stuitte voor de thuisclub op de Anjum keeper. Datzelfde wapenfeit aan de andere kant van het veld, maar nu met Arjen Schregardus en Ruben Bosma als hoofdrolspelers. Het slotakkoord kwam van het hoofd van Stephan Overkempe. Maar ook deze inzet verdween niet achter de sluitpost van de thuisclub. In de tussenstand van 1-2 kwam geen verandering. Anjum nam de drie punten mee naar ’t Kolkenfjild te Anjum.

• Met een totaal van 28 punten op zak, wordt komende zaterdag buurtgenoot Ropta Boys ontvangen. Een prachtig affiche waar door beide partijen altijd reikhalzend naar wordt uitgezien. De aanvang van deze (Oost –Dongeradeelse) derby is om 14.30 uur.