Anjum-SC Kootstertille boeiend tot de laatste seconde

Het is pas rust wanneer de scheidsrechter voor het rustsignaal heeft gefloten. Het is pas einde wedstrijd wanneer de leidsman voor de laatste keer de kogel door de fluit blaast. Zaterdagmiddag trok Anjum tot tweemaal toe aan het kortste eind in de dying seconds van het eerste en later het tweede bedrijf. Net voor de rust werd de2-0 tussenstand gewijzigd in een 2-1 ruststand. Net voor de klok van half vijf sprong het scorebord van 3-1 naar 3-2 om uiteindelijk op 3-3 af te sluiten.

Eén minuut.
De wedstrijd begon met een minuut stilte in verband met de aardbevingsramp in Turkije en Syrië. Even een minuut bezinning en nadenken over het feit dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan de tweemaal drie kwartier voetballen op de zaterdagmiddag.

Boeiend.
De 194 kijkers die op dit treffen waren afgekomen kregen meer dan waar voor hun geld. Het was niet altijd goed, er viel wel veel te beleven in de beide vijandelijke doelgebieden. Direct na het begin zag Arjen Schregadrus keeper Marcel Kempenaar zijn inzet pareren. Direct daarna had Jouke Waaksma zijn 17de treffer van dit seizoen op het wedstrijdformulier moeten zetten. Voor open doel en op slechts twee meter afstand belandde de bal op de deklat. Anjum kwam met de schrik vrij. Het was het startschot van een spannende wedstrijd met kansen over en weer.

Anjum op voorsprong.
Na ruim een kwartier kwam Anjum uit een corner van Ietzen Eise Kloosterman op een 1-0 voorsprong. Bij de tweede paal staande schoot Arjen Schregardus de bal onberispelijk achter de Kootstertille doelman. Het antwoord van de gasten volgde in de tien minuten die volgden. Op zoek naar de gelijkmaker wisten Gerbrand Waaksma en Harmen Tabak de mogelijkheden niet te verzilveren.

Anjum vergroot de marge.(deel 1)
Na de offensieve aanvalsgolven zonder rendement van de gasten, was het de beurt aan de thuisclub. En dat antwoord mocht er wezen. Een afgeslagen volley van Gerwin Dijkstra werd door Douwe Dijkstra in de rebound tot doelpunt gepromoveerd. Anjum leidde met 2-0.

Kootstertille slaat toe (deel 1)
Nog voor de pauze kregen de toeschouwers “stof tot praten”. Zo wist keeper Lieuwe van Dijk als overwinnaar uit de bus te komen in het tweeluik met Jouke Waaksma. Aan de andere kant van het veld werd een individuele actie van Johan Boersma pas op de doellijn een halt toegeroepen.
Zo’n drie minuten voor het rustsignaal van invaller scheidsrechter Baas, leken de gasten de marge van twee op één te brengen. Leek, want het doelpunt werd wegens buitenspel afgekeurd. Toch was het uitstel van executie. De laatste balomwenteling van het eerste bedrijf zorgde voor de 2-1 tussenstand. Gerbrand Waaksma scoorde uit een rebound door de bal keihard tegen het net te schieten. De toeschouwers gingen met een 2-1 tussenstand aan de koffie. Gesprekstof was er genoeg.

Hetzelfde spelbeeld.
Ook tijdens de tweede helft viel er genoeg te beleven op ’t Kolkenfjild te Anjum. In eerste instantie kwam Johan Boersma als overwinnaar uit de bus na een duel met keeper Kempenaar. Johan Sipma wist de bal net niet over de doellijn te trappen. Aan de andere kant zagen Bert Zijlstra en de gebroeders Wiebe en Gerrit Dijkstra aanvaller Harmen Tabak tot driemaal toe gevaarlijk in hun territorium verschijnen. De gelijkmaker werd echter niet gescoord.

Anjum vergroot de marge (deel 2)
De wedstrijd golfde op en neer. Gaat het team van Anjum trainer Remco Kooistra er met de drie punten vandoor, of steekt de equipe van Pieter Santema daar een stokje voor? Het was “koffiedik kijken”.
Anjum leek in veilige haven te komen op het moment dat Arjen Schregardus na een snelle actie en met zijn chocoladebeen keeper Kempenaar het bos in stuurde.

Kootstertille slaat toe (deel 2)
De klok tikte langzaam door richting de 90 minuten. Te langzaam voor de withemden, te snel voor het in het zwart gestoken Kootstertille. Anjum leek in veilige haven te zijn gearriveerd. Het venijn zat echter in de staart van de wedstrijd. In de 86ste minuut scoorde Harmen Tabak de aansluitingstreffer. Met nog vier minuten te spelen plus toegevoegde tijd zaten de toeschouwers van beide elftallen op het figuurlijke puntje van de stoel. Het kon alle kanten op. Het werd uiteindelijk 3-3 op het moment dat Falco Bierma het net achter de Anjum goalie wist te vinden. Er waren 90+4 minuten gespeeld. Direct na dit vervelende wapenfeit voor de Anjumers floot de scheidsrechter de wedstrijd de geschiedenisboeken in.
De toeschouwers verlieten het Kolkenfjild met een 3-3 eindstand. Gesprekstof genoeg voor de derde helft.

Conclusie.
Het eerste gelijkspel voor de Anjumers is een feit. Eigenlijk was er maar één winnaar afgelopen zaterdagmiddag. Dat waren de toeschouwers. Beide teams gingen echter met een dubbel gevoel richting de kleedbox. Anjum had de drie punten voor het grijpen, het werd er slechts één. Kootstertille had misschien op meer gerekend, maar om in de laatste minuten een schijnbare onoverbrugbare achterstand gedeeltelijk teniet te doen, gaf toch enige reden tot een glimlach.
Dinsdagavond reist Anjum naar Wijnjewoude voor de inhaalwedstrijd tegen ODV. Aanvang is om 20.00 uur.