Anjum scoort drie keer maar verliest met 1-2

Ruim vier jaar geleden schreven Anjum en Twijzel geschiedenis. Op een kolkend Kolkenfjild zagen de toeschouwers een historische wedstrijd. Na een 0-3 en 3-4 achterstand boog Anjum in de ultieme slotfase deze tussenstand om in een 5-4 eindstand.
Zaterdagmiddag 20 november 2021. Op een uitgestorven Kolkenfjild staan Anjum en Twijzel rond de klok van half drie klaar om de coronawedstrijd te beginnen. De lijnen zijn weer strak getrokken, zoals alleen Henk Boersma dat kan. Pieter de Groot staat werkloos langs de lijn. Hij telt weinig toeschouwers, maar wel veel nieuwe vrijwilligers. Verslaggever Yde Prins van RTV NOF zit gewapend met telefoon en microfoon aan de rand van het veld. De niet aanwezige toeschouwers kunnen op deze manier toch hun favorieten live volgen met een beetje fantasie.

Wat geen verbeelding was , maar de keiharde waarheid : de pikstart van de thuisclub. Want binnen 60 seconden scoorde Stephan Overkempe de 1-0 en nog geen 120 seconden daarna had Johan Boersma de 2-0 op zijn schoen. De bal belandde in de ballenvanger, waar een tweede score zeker tot de mogelijkheden behoorde. Na dit stormachtige begin kwam de wedstrijd in een rustiger vaarwater. Zeker het eerste kwart van de wedstrijd kabbelde de wedstrijd door, zonder dat de beide doelwachters in actie moesten komen. Tijdens het laatste gedeelte van het eerste bedrijf namen de gasten het heft in handen. Kansen werden gecreëerd. Een vrije trap van Hielke van der Meulen werd door keeper Lolke Dijkstra over de lat getikt. Laatstgenoemde kwam ook als overwinnaar uit de bus op het moment dat Johannes Storm alleen op de Anjum goalie afkwam. De mooiste redding die geen doelpunt opleverde viel na 36 minuten spelen te noteren. Op een kopbal van Jelle Pilat redde de in het groen gestoken Anjum keeper katachtig. Het bleef 1-0 voor de withemden. De thuisclub deelde nog voor de thee een speldenprikje uit via Stephan Overkempe. Jacob Sytse Bremer had zijn antwoord klaar. Het mocht duidelijk zijn, Anjum zou dik tevreden met een 1-0 voorsprong richting box willen gaan. Zo ver kwam het echter niet. In de 41ste minuut onderschepte Wiebe Wessel Bos een voorzet. De bal ging echter van zijn voet via de linker- richting de rechterpaal om vervolgens het net op te zoeken. Heel sneu werd de rust aangevangen met een 1-1 tussenstand.

Ook na de hervatting in eerste instantie hetzelfde spelbeeld. De gasten bepaalden de wedstrijd. Zo kwam Patrick Huizenga dreigend het Anjumer strafschopgebied binnen. Hij zag zijn inzet voorlangs het doel over de achterlijn gaan. Niet lang na dit wapenfeit kwam de toch wel verdiende voorsprong voor de manschappen van Dirk Pieter Boersma. Helaas voor Anjum was het andermaal een ongelukkig eigen doelpunt. Deze keer was het Sijtse Koree die het leren monster als laatste beroerde.
Anjum had nog een klein half uur om de eerste nederlaag van het seizoen teniet te doen.Een lastige klus. De gasten gaven niet of nauwelijks kansen weg. Mogelijkheden waren er voor Stephan Overkempe, kopbal over, en Johan Boersma, inzet naast het doel. Anjum probeerde met pinchhitter Yorrick Elzinga inde spits een bres te slaan in de hechte verdediging van Twijzel. Dreigend werden de Kolkenfjildbewoners wel. Gedoelpunt werd er niet. Het zou bij 1-2 blijven. Zeker op het moment dat Wiebe Wessel Bos met zijn tweede gele kaart (hands) de kleedbox iets eerder op mocht zoeken dan zijn medespelers.
Anjum verloor voor de eerste keer deze voetbaljaargang. Jammer, maar op de overwinning van Twijzel viel niets af te dingen.

Volgende week gaan de spelers en begeleiders op weg naar Haulerwijk om de strijd aan te gaan met de plaatselijke trots. Aanvang 14.30 uur.