Anjum verliest met oneven goal verschil van Zwaagwesteinde

Het was zaterdagmiddag 15 oktober 2022. Het was rond de klok van half vijf. Ondanks het druilerige weer en de gestaag vallende regen was er geen Anjumer die deze natte weersomstandigheden toen zeer vervelend vond. Integendeel, in een doelpuntrijk treffen stopte de doelpuntenregen bij een stand van 3-4 in het voordeel van Anjum. Het betekende de eerste overwinning voor de withemden in het huidige seizoen.

Zaterdagmiddag de terugwedstrijd van deze eerste ontmoeting. Ook deze keer gingen de gasten met een miniem verschil en drie punten rijker huiswaarts. Deze keer trokken de Readsjes met 0-1 aan het langste eind.

Eén minuut voor Ate
Voordat de wedstrijd in gang werd gezet, was er een minuut stilte ter nagedachtenis aan de , oud speler, supporter , sponsor en d.j. van de Kolkenblazers Ate van der Kooi. Een week eerder, was de 56 jaar oud geworden oud Anjumer, nog voor de laatste keer op bezoek geweest in het vertrouwde en geliefde Lyts Mokum. Een minuut om de fijne momenten met Ate te herinneren en niet te vergeten.

Sterke start Anjum
Anjum begon voortvarend aan de wedstrijd. In de eerste minuten van deze ontmoeting had Anjum een voorsprong kunnen of moeten nemen. Uit een corner kopte Wiebe Dijkstra over het doel, een tiental seconden later wist Johan Sipma helaas een puntgave voorzet van Arjen Schregardus niet in een doelpunt om te zetten. Na deze aanvalsgolven van de thuisclub, waren het ook de gasten die via Ronaldo Jansen,Pieter Henstra en Justin Sietering probeerden een bres te schieten in de Anjum verdediging.

Weinig spektakel
Na deze boeiende openingsfase kwamen de 177 aanwezige toeschouwers niet of nauwelijks aan hun trekken. Voor het domein van de doelwachters viel weinig actie te noteren, ondanks de goede wil van beide teams.

Zwaagwesteinde slaat niet toe
Zo’n tien minuten voor het rustsignaal van de rustig en goed leidende scheidsrechter Huizinga uit Groningen leken de gasten een voorsprong te nemen. Gejuicht werd er niet door Zwaagwesteinde, opgelucht ademgehaald door Anjum wel. Voor een verlaten doel verdween de bal in de ballenvanger achter het doel i.p.v. tegen het net in het doel.

Blessures Stephan Overkempe en Gerwin Dijkstra
Op slag van rust was het Stephan Overkempe, een week eerder nog matchwinnaar tegen SC Twijzel, die het doel te hoog zocht na een afgemeten voorzet van Gerrit Dijkstra. Even later, eigenlijk in het rustsignaal, moest de Anjum routinier het wedstrijdveld verlaten, toen hij van dichtbij de bal keihard in het gezicht kreeg. De Anjum spits zou na de rust niet terugkeren in de wedstrijd.
Na de pauze een tweede tegenvaller voor de thuisclub. Na een kwartier spelen in het tweede bedrijf verliet aanvoerder Gerwin Dijkstra met een knieblessure de wedstrijd.

Zwaagwesteinde slaat nu wel toe,
Even voordat Gerwin Dijkstra de wedstrijd noodgedwongen moest verlaten wist Zwaagwesteinde Anjum ook in de tussenstand pijn te doen. Was in eerste instantie de lat Anjum tot tweemaal gunstig gezind, halverwege de tweede helft was er geen antwoord van de withemden op een aanval van de gasten over de rechterkant. Via Ronaldo Jansen kwam de bal bij Sven Rozema. Laatstgenoemde liet een bal van zijn voet vertrekken waarop dus geen antwoord mogelijk was: 0-1.

Anjum blijft het proberen.
Ondanks deze tegenslag, bleef het inmiddels erg jonge Anjum, proberen om een resultaat op het scorebord te zetten. Eén doelpunt zou voor Anjum al dat gewenste resultaat opleveren. Het zou uiteindelijk in een lichte teleurstelling eindigen. Ondanks enkele mogelijkheden werd er niet door de gasten voor de tweede keer afgetrapt. In de slotseconden van de wedstrijd kreeg Jan Eisma nog vanaf elf meter de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Lieuwe van Dijk was echter de “sta in de weg” door de toegekende strafschop op een voortreffelijke manier te verwerken.

Conclusie
De punten worden duur betaald in de slotfase van de kompetitie. De nieuwe p/d regeling zorgt ervoor dat plek acht op de ranglijst een positie is waarbij je ook volgend seizoen derde klasser bent. Op dit moment staat Anjum negende met twee punten achterstand op de nummer acht: Minnertsga. En laat dat de tegenstander van volgende week zaterdag zijn. De wedstrijd in en tegen Minnertsga begint om 14.30 uur. Kan Anjum”stuivertje wisselen met Minnertsga?