Anjum verslaat buurtgenoot Ropta Boys in slotfase

Soms lijkt het weerbeeld heel veel op de situatie waarin je verkeert. Afgelopen zaterdagmiddag wisselden zonneschijn en donkere wolken elkaar af. Voeg bij deze elementen de stevige wind en je kunt de situatie van Anjum en Ropta Boys verklaren. De thuisclub is aan een prachtig seizoen bezig. Een seizoen dat nu al geslaagd genoemd mag worden. De zon breekt door, de withemden hebben de wind in de rug. De buren uit Oosternijkerk ervaren meer tegenslag. Blessures nekken de groen – gele formatie. Veel tegenwind derhalve. Zo nu en dan breekt de zon door, maar wanneer de rekening aan het einde van de wedstrijd wordt opgemaakt: alleen maar windeieren. Daardoor pakken donkere wolken zich samen boven sportpark de Fiver. Het degradatiespook ligt op de loer. Echter de derby tussen Anjum en Ropta Boys moet de burger in Oosternijkerk e.o. moed geven. Met name in het eerste uur waren de gasten minimaal gelijkwaardig ( en misschien wel de meerdere) aan de Kolkenfjildbewoners. Anjum kon pas aan het einde van de wedstrijd het verschil maken.

Anjum leek een gemakkelijke middag tegemoet te gaan. Nadat Stephan Overkempe zijn eerste mogelijkheid gekeerd zag worden, daar leverde de tweede mogelijkheid wel een score op. De Anjum spits verzilverde een slim passje van Johan Boersma door de bal onder keeper Postmus in het doel te tikken. Er waren nog geen 7 minuten gespeeld. Achteraf bleek deze openingstreffer een voltreffer, want in het verloop van de eerste helft waren het de gasten die gevaarlijker en gevaarlijker werden. Kansen op een tweede Anjumer doelpunt konden niet of nauwelijks genoteerd worden. Integendeel, de 1-1 stond eerder op het scorebord dan de 2-0. Het zou een terechte tussenstand zijn. De gasten waren gedurende de eerste helft zeker gelijkwaardig aan de Anjumers. Het verschil van zestien punten op de ranglijst viel niet waar te nemen op ‘t Kolkenfjild. Het was dan ook niet verwonderlijk dat halverwege de eerste helft de gelijkmaker op het scorebord werd gezet. Waar Anjum eerst nog met de schrik vrij kwam, een echte scrimmage voor het Anjum doel kon uiteindelijk weggewerkt worden, een moment later had keeper Lolke Dijkstra geen antwoord op de boogbal van Rutger Torensma.
In deze sportieve derby zagen de 286 toeschouwers dat beide teams nog kleine kansjes kregen om de cijfers op het scorebord nog voor het verplichte kopje thee te laten verspringen. Echter in de tussenstand van 1-1 kwam geen verandering.

Na de hervatting kreeg de thuisclub meer grip op de formatie van David Elmendorp. De tomeloze inzet tijdens de eerste helft van de gasten kreeg geen vervolg in het tweede bedrijf. De krachten vloeiden langzaam weg. De Anjumers kwamen steeds gevaarlijker voor het Ropta Boys doel. Zo kwamen Jan Tijtsma en Johan Boersma in de beginfase een teenlengte te kort om de 2-1 binnen te schieten. Een vrije trap van Gerwin Dijkstra belandde via het hoofd van Wiebe Dijkstra, of was het Jan Tijtsma, op het aluminium.
Aan de andere kant liet Erik de Vries van zich spreken. Zijn inzet ging echter voorlangs het Anjumer doel. De wedstrijd vorderde en sloop langzaam richting het laatste kwartier. Het was duidelijk. Het elftal dat het tweede doelpunt wist te maken was spekkoper.

Een vrije trap op de rand van het zestienmetergebied bracht uiteindelijk de beslissing. Na hands in de Ropta Boys verdediging was het ,heel verrassend, Johan Boersma die met een harde schuiver langs de muur het net achter doelman Postmus liet trillen. Dolle vreugde bij de Anjumers.
Nog geen twee minuten later had oud Anjum keeper Andre Turkstra de gelijkmaker op zijn schoen. Na een afgemeten voorzet van Erik de Vries, schoot de huidige Ropta Boys spits, de bal hoog over het Anjum doel op het dak, en tot schrik, van buurman Alexander Jelsma. Het was uiteindelijk de mogelijkheid geweest voor Ropta Boys om tot een resultaat te komen.

De thuisclub maakte een paar minuten later aan alle onzekerheid een einde. Stephan Overkempe zette goed door, ging in duel met Geert Linthof , en wist invaller Johan Sipma in stelling te brengen. Het was voor de jeugdige speler een koud kunstje om zijn vierde doelpunt van dit seizoen in Anjums hoofdmacht te maken.
De wedstrijd was gespeeld. Juist op dat moment brak de zon in Anjum door.

Heel anders was dat zeven minuten later na het laatste fluitsignaal van de goed leidende scheidsrechter Wenting. Juist op dat moment pakten donkere wolken zich samen boven ’t Kolkenfjild. Een winterse bui tot gevolg. De spelers van Ropta Boys zochten teleurgesteld de kleed -box op.

Zaterdag speelt Anjum de uitwedstrijd tegen Waskemeer. De wedstrijd begint om 14.00 uur op sportpark ’t Ald Leger.