Anjum weet geen geschiedenis te schrijven

“ONT uit, altijd lastig!” Ook zaterdagmiddag na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Schuurman bleek deze uitspraak in ieder geval nog een seizoen geldig.  In de 17 eerdere ontmoetingen wist Anjum twee keer met de winstpunten in de koffer richting ’t Kolkenfjild te gaan. We noteren het seizoen 79-80 en 82-83. De meeste selectiespelers van het huidige team waren nog niet eens geboren. Toch ging Anjum met een positief gevoel richting sportpark Douwekamp. De withemden zijn met een goede reeks bezig. Er wordt veel gescoord. En zeker niet onbelangrijk de laatste ontmoeting tegen ONT  leverde na een doelpuntrijk treffen een 3-3 gelijkspel op (seizoen 19-20).

In een leuke openingsfase viel het eerste wapenfeit in het strafschopgebied van de thuisclub te noteren. Wanneer de leidsman de overtreding op Jan Tijtsma had bestraft met een penalty dan was er bijna niemand van de 149 toeschouwers die daar vreemd van zou opkijken. De arbiter van dienst zag het echter anders.

Daarna was het de thuisclub die op het vertrouwde kunstgras van sportpark het Douwekamp dat de regie in handen nam. Het zou het startschot zijn van het spelbeeld deze middag. Via combinaties snel de vleugelspelers bedienen om vervolgens de aanvalsleiders in scoringspositie te brengen. De withemden hadden de handen vol aan deze aanvalsgolven.  Het leverde vele goede mogelijkheden op voor het trio Thomas Landman, Freerk Veenstra en Michel Weisser. Zij zochten het doel dikwijls op de verkeerde plaats of de pogingen waren een prooi voor de Anjum sluitpost.

Een score kon niet uitblijven. Na bijna een half uur wist Michel Weisser toch een bres te schieten in de Anjum verdediging. Hij verzilverde een voorzet van Freerk Veenstra en joeg de bal keihard tegen de touwen.

Zo nu en dan kwam Anjum ook gevaarlijk voor het doel van Hidde Ament. Op slag van rust kreeg Anjum de grootste mogelijkheid op de gelijkmaker. Uit een corner van Gerwin Dijkstra kopte Wiebe Dijkstra keihard de bal tegen het net. Het was echter wel het net van de ballenvanger. Ruststand 1-0.

De meeste toeschouwers waren nog onderweg naar een plekje langs de lijn toen Jan Tijtsma, na een handsbal in de ONT verdediging, vanaf elf meter Anjum op gelijke hoogte schoot. Zou er zand in de motor van de thuisclub komen? Het antwoord volgde spoedig. Nog geen vier minuten konden de Anjumers genieten van de gelijke tussenstand. Het was andermaal Michel Weisser die Anjum in voetbalrouw dompelde. Ook deze keer werd een voorzet vanaf de flanken op de juiste waarde geschat.

Deze stand bleef lang op het scorebord staan. En dat was toch wel bijzonder. De gastheren wisten keeper Lolke Dijkstra niet voor de derde maal te verschalken. Ook nu belandde de bal vaak naast of over het doel. Anjum mocht blijven dromen van een resultaat. Immers luidt de voetbalwet niet ”scoor jezelf niet, dan valt de goal vaak aan de overkant”. Van uitgespeelde kansen was geen sprake, maar Jan Tijtsma en Arjen Schregardus hadden “zomaar” Anjums tweede treffer kunnen laten noteren. Hun pogingen verdwenen naast het doel, of werden geblokt door een verdediger van de thuisclub. Het zou gezien het spelbeeld onterecht geweest zijn. Het bleef dus lang 2-1. Pas in de laatste 5 minuten werd het verschil gemaakt. Freerk Veenstra maakte aan alle Anjum dromen een einde en tekende voor de 3-1 eindstand.

De komende twee weken spelen de manschappen van Sip Jaap Bos tweemaal een thuiswedstrijd op het eigen Kolkenfjild. Zaterdag de klassieker tegen Rijperkerk. Een week later komt Wykels Hallum op bezoek. Aanvang van beide wedstrijden is om 14.30 uur