Anjum weet weer wat winnen is

Dat Anjum een jasje heeft uitgedaan met het vertrek van vijf spelers ging de ploeg van Remco Kooistra bij de seizoenstart niet in de koude kleren zitten. De 3-4 overwinning op en in het regenachtige Zwaagwesteinde voelde zaterdagmiddag dan ook als een warme jas. De hatelijke nul na de eerste wedstrijden kon in geschiedenis boeken bijgeschreven worden.

Negen jaar later.
Negen jaar geleden stond Jacob Postma , inwoner van Zwaagwesteinde, aan het roer bij de v.v.Anjum. Na een aantal weken als oefenmeester werd toen zoon Bauke Teun geboren. En laat nou de oudste telg van de familie Postma zaterdagmiddag het eerste doelpunt maken voor de thuisclub ,als pupil van de week. Een prachtig moment, dus met een mooi voetbalverhaal, om de wedstrijd te beginnen. “Wat fljocht de tiid!”
Het zou achteraf het enige cadeautje voor de thuisclub zijn.

Sterke start Anjum.
Op het C veld van de thuisclub begonnen de withemden sterk aan de wedstrijd. Brutaal werd de aanval gezocht. Naast de gestaag vallende regen leverde dit geen windeieren voor de Anjumers op. Integendeel. Na ruim twaalf minuten spelen leidde Anjum comfortabel en terecht met 0-2. In de openingsfase wist Johan Boersma een subtiel passje van Douwe Dijkstra te verzilveren door met links keeper Marvin Heidstra te passeren. Enkele minuten later moest de goalie van de thuisclub andermaal de trieste gang naar het doel bewandelen. Deze keer wist Douwe Dijkstra een voorzet van Stephan Overkempe feilloos de bal in het verlaten doel te schieten.

Jorrit Hansma schiet Zwaagwesteinde langszij Anjum.
Na de geweldige start van Anjum gingen de manschappen van Dick Sangers op jacht na de aansluitingstreffer. Met name Jan Eisma en Sven Rozema waren dichtbij deze openingstreffer voor de thuisclub. Het vizier stond niet op scherp, de lat was een hinderlijke sta in de weg, of Lieuwe van Dijk redde met de voet. Wie wel met scherp schoot was Jorrit Hansma. Tot tweemaal toe wist hij Anjum keeper van Dijk te verschalken. De gelijkmaker viel net voor de thee, net op het moment dat veel van de 138 toeschouwers al een warm plekje in de kantine hadden opgezocht.

Wedstrijd gaat verder met 10 tegen 11
Kort na het begin van de tweede helft leek Stephan Overkempe op weg naar de 2-3. Leek, want net buiten het zestienmeter gebied werd de snelle Anjum spits onreglementair gestuit door Henk van der Wal. Het leverde de Zwaagwesteinde verdediger een direct rode kaart op. Anjum maakte niet veel later na dit vergrijp direct gebruik van de man- meer situatie. Uit eenwel of niet terecht gegeven corner van de withemden wist uiteindelijk Stephan Overkempe door een woud van benen de 2-3 op het scorebord te zetten. Laatstgenoemde had enkele minuten later bijna de 2-4 op schoen. Na een prachtige aanval over de linkerkant via Bert Zijlstra en Arjen Schregardus, kwam de puntgave voorzet op de rechtervoet van Anjums topscoorder. De bal kuste de lat in plaats van het doelnet. De tussenstand bleef vooralsnog 2-3.

Boeiend en spannend laatste kwart van de wedstrijd.
De 2-3 tussenstand bood de thuisclub nog alle kans op een resultaat. Aan de andere kant van het veld kwamen de Kolkenfjildbewoners gevaarlijk voor het doel van de Readsjes. Ondanks de vele millimeters regen zagen de toeschouwers dat de paal en lat aan beide kanten van het veld de grote vriend van de goalies waren. Een kwartier voor het einde van de wedstrijd werd deze sportieve editie van Zwaagwesteinde tegen Anjum in het slot gegooid. Johan Boersma liet een afgemeten passje van zijn voet vertrekken. Stephan Overkempe schatte dit hoogstandje op de juiste waarde in. Hij passeerde keeper Heidstra met een onhoudbare schuiver. Nog heel even was het billenknijpen voor de Anjumers op het moment dat Wybe van Wieren in de dying seconds van dit affiche de derde treffer voor de thuisclub liet aantekenen. Het was tevens het laatste wapenfeit op veld C te Zwaagwesteinde.

Conclusie.
Anjum is van de hatelijke nul af. De eerste overwinning in dit prille seizoen is een feit. Een mooie en toch wel terechte drie punter.
Zaterdag speelt Anjum thuis tegen eerste klasser Blauw Wit ’34 in de knock –out fase van he bekertoernooi.

Een week later wordt de kompetitie hervat met een thuisduel tegen Sc. Berlikum. Beide wedstrijden beginnen om 14.30 uur.