Anjum wint met miniem verschil bij Grootegast

Jan Visser en Germ Hein Wijtsma waren de Anjum spelers die in het seizoen 2002-2003 de doelpunten maakten voor de Anjumers. Door deze scores, eindstand 1-2, wist Anjum destijds drie punten mee naar huis te nemen. Na 20 jaar was het Jan Tijtsma die afgelopen zaterdagmiddag ervoor zorgde dat de withemden sinds een hele lange periode zonder overwinning op het fraaie sportpark te Grootegast weer met drie punten richting ’t Kolkenfjild ging.

Om even over half drie floot scheidsrechter van Tuinen uit Workum voor de eerste keer de “kogel door de fluit”. Bij de start waren 109 toeschouwers getuige van een aanvallend Anjum dat met de stevige wind in de rug direct het verschil wilde maken. Waar in de beginminuten Johan Boersma en Arjen Schregardus dichtbij de openingstreffer waren, daar tekende Jan Tijtsma na 9 minuten wel voor de openingstreffer. Van dichtbij liet hij keeper Jelmer van Gorp kansloos.

Het was in een fase waarin Grootegast veel moeite had om gevaarlijk op te trekken richting het vijandelijke Anjumer strafschopgebied. Het eerste echte wapenfeit van de thuisclub viel na ruim een kwartier spelen. Mike Homan liet vanaf twintig meter een hard schot van zijn schoen vertrekken. De bal spatte uiteen via de onderkant van de lat , voor of over de doellijn het veld weer in. Feit was dat er niet werd afgetrapt door de Anjumers en de tussenstand van 0-1 dus ongewijzigd bleef.

Anjum probeerde tussen de 15de en 30ste minuut de 0-2 op het scorebord te zetten. Jan Tijtsma strandde tot tweemaal toe op keeper van Gorp. Een geplaatst afstandsschot van Klaas Jan Streekstra werd met een prima reactie van de goalie van de thuisclub tot corner verwerkt. Ook een inzet van Wiebe Wessel Bos uit een corner leverde geen score op.

In het laatste gedeelte van de eerste helft kwamen de groenhemden beter in de wedstrijd. Achteraf zou dit een voorbode van het spelbeeld in het tweede bedrijf zijn. Net voor de pauze kopte Jelmer Schuil de bal over het Anjumer doel.

Anjum had in de tweede helft niet alleen te maken met de wind tegen, maar ook met een thuisclub die veel vaker voor het Anjumer doel verscheen. Diverse mogelijkheden werden gecreëerd, meestal schoten van afstand van Johan Beute, Steven de Vries en Mike Homan. Het vizier stond echter niet op scherp. Echt uitgespeelde kansen vielen niet te noteren. En ook nu bleef de tussenstand van 0-1 ongewijzigd.

Het duurde tot het laatste kwartier voordat de equipe van Sip Jaap Bos van zich liet spreken en gevaarlijk voor het Grootegast doel verscheen. Stephan Overkempe en Johan Boersma wisten echter het net achter doelman van Gorp niet te vinden.
Het bleef, net zoals een week eerder tegen Waskemeer, spannend tot de laatste seconde. Maar in tegenstelling tot zeven dagen geleden, gingen de Kolkenfjildbewoners na het laatste fluitsignaal van de man in het zwart, deze keer wel als winnaar van het veld.

Door deze overwinning stijgt Anjum naar plaats twee op de ranglijst. Weliswaar op eerbiedige afstand van toekomstig kampioen Leovardia. Met nog zeven wedstrijden voor de boeg is Anjum samen met zes á zeven ploegen gewikkeld in een race voor de titel “the best of the rest”. Zaterdagmiddag komt ONT , één van deze teams, op bezoek in Anjum. De aanvang van deze topper in Anjum is zoals gewoonlijk om 14.30 uur.