Anjum wint moeizaam van VIOD *18-05-2019

DRIEZUM – Anjum heeft zaterdagmiddag tegen VIOD een moeizame overwinning geboekt. Door deze overwinning weet Anjum zich rechtstreeks te handhaven in de 3e klasse B. Eindstand 2-4.

Nadat scheidsrechter Bouw voor het begin van de wedstrijd had gefloten, bleek al snel dat VIOD maar met één doel het veld ingegaan was, en dat was vol druk zetten zodra Anjum balbezit had. Desondanks kreeg Anjum in de eerste minuut een behoorlijke kans, maar Jouke Bosgraaf wist deze inzet knap te verdedigen. Even later mocht VIOD het proberen, echter ging de kopbal van Roelof van der Veen nipt over het doel van Lolke Dijkstra. Na twintig minuten zette Gerwin Dijkstra vanaf links de bal voor, Arjen Schregardus kwam net niet hoog genoeg en kopte de bal voorlangs. Na dik twintig minuten had VIOD de mogelijkheid tot scoren, maar na een mooie aanval verzuimd Erik van der Veen het af te maken en maait volledig over de bal. Nog geen minuut later was het wederom Erik van der Veen die met een afstandsschot Lolke Dijkstra probeerde te verrassen, echter zonder resultaat. Na een klein half uur spelen stoomt Jan Tijtsma van de middenlijn het strafschopgebied binnen, de Anjumer wordt hierbij, volgens scheidsrechter Bouw, onreglementair gehinderd en oordeelt strafschop. Jan Tijtsma neemt de strafschop zelf en opent de score, 0-1. Even later breidde Anjum zelfs de voorsprong uit nadat Arjen Schregadus vanaf de linkerkant de bal werkelijk schitterend bij Stephan Overkempe kreeg, zonder na te denken werkte hij de bal achter Otte Visser, 0-2.

Tijdens de rust werd er gezegd dat de tweede helft van VIOD bijna altijd beter is dan de eerste, wat bleek. Na de rust kwam er een strijdbaar VIOD uit de kleedboxen. Al na zeven minuten werd de aansluitingstreffer gemaakt. Uit een vrije trap werd de bal pardoes door Gerald Mous achter Lolke Dijkstra gekopt, 1-2. De gastheer rook bloed en probeerde Anjum op de knieën te krijgen en bijna lukte dat, mits het vizier van Erik van der Veen iets scherper had gestaan en Lolke Dijkstra met een fantastische redding de bal niet uit het doel wist te werken, de rebound ging hoog over. Uiteindelijk maakte VIOD toch de aansluitingstreffer. Een voorzet vanaf rechts beland onfortuinlijk op de schoen van Pope Bauke Holwerda en rolt de eigen goal in, 2-2. In de onderlinge duels die Erik van der Veen en Lolke Dijkstra deze dag met elkaar uitvochten werd het volgende hoofdstuk toegevoegd. Een voorzet vanaf links werd door Erik van der Veen knap ingekopt, maar de uitstekende sluitpost van Anjum kwam ook deze keer weer als winnaar uit de strijd. Een kwartier voor tijd bracht Theo de Vries vers bloed in de ploeg van Anjum, wat direct goed uitpakte. Met een mooie combinatie stuurt Mark Jansma, Stephan Overkempe richting de VIOD keeper en weet de bal simpel achter Otte Visser te schuiven, 2-3. VIOD had hierna de kracht niet meer om nog echt gevaarlijk te worden. Een schot van Brandt Schaap ging nog net langs de verkeerde kant van de paal. De genadeklap kwam vlak voor tijd nadat Stephan Overkempe de bal vanaf de achterlijn achter Otte Visser wist te schieten, 2-4. Bijna had Stephan Overkempe de 2-5 nog aan kunnen tekenen, echter Otte Visser wist deze inzet uitstekend te keren.

Zaterdag 25 mei speelt Anjum op Sportpark It Kolkenfild in Anjum de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Leovardia. Aanvang: 14:30u

Scoreverloop:
27’ 0-1: Jan Tijtsma (VVA), pen.
33’ 0-2: Stephan Overkempe (VVA)
52’ 1-2: Gerald Mous (VIOD)
62’ 2-2: Pope Bauke Holwerda (VIOD), E.D.
82’ 2-3: Stephan Overkempe (VVA)
89’ 2-4: Stephan Overkempe (VVA)

Scheidsrechter: Dhr. W. Bouw

Verslag: Nico Dijkstra