Anjum wint wedstrijd met twee gezichten van Rottevalle

Dat voetbal niet te voorspellen is, en daarom ook zo leuk, bleek zaterdagmiddag op het kunstgras van sportpark ït Hagehiem te Rottevalle. Anjum nam voor rust een comfortabele 0-2 voorsprong en leek er geen vuiltje aan de lucht. Niets was minder waar in het tweede bedrijf. De thuisclub ging voortvarend op jacht naar een eerste resultaat. Vriend en vijand was het er na afloop over eens: het eerste wedstrijdpunt had zaterdagmiddag rond de klok van half vijf op het digitale formulier moeten staan. Met het nodige kunst en vliegwerk hield Anjum stand. Anjum kwam met de schrik vrij en bracht het puntentotaal op negen.

Johan Sipma breekt de ban.
Net als in de wedstrijd vorige week tegen Minnertsga wist Anjum al snel het doel van de tegenstander te vinden. Ook nu, na ruim twee minuten spelen, lag de bal achter doelman de Jong. Johan Sipma wist de haarfijne voorzet van Arjen Schregardus zodanig bij de eerste paal te beroeren dat deze onhoudbaar in het doel verdween. Nog geen tien minuten later lag ook het tweede Anjumer doelpunt in het doel van de thuisclub. Ook deze keer wist Johan Sipma goalie Robert de Jong te verschalken. Hij was net iets eerder bij de bal dan de uitkomende goalie van de thuisclub. Na 15 minuten spelen leidden de withemden met 0-2. En dat was op dat moment dik verdiend.

Paal is spelbreker.
Na de 0-2 tussenstand ging de formatie van Remco Kooistra op zoek naar een derde treffer. En dat was zeker niet geflatteerd geweest. Een inzet van Johan Boersma werd van de lijn getrapt, terwijl Arjen Schregardus van afstand zijn schot op de linkerpaal uiteen zag spatten. Goed voorbeeld doet goed volgen moeten de blauwhemden hebben gedacht. Want ook Liekele Kamminga en Jorrit Hoekstra zagen hun inzet strandden op het aluminium. Het laatste wapenfeit voor de thee kwam van het hoofd van Douwe Dijkstra. Zijn tegendraads ingekopte bal werd door een Rottevalle verdediger van de lijn gehaald. In de tussenstand van 0-2 kwam geen verandering. Er leek geen vuiltje aan de lucht voor de Kolkenfjildbewoners.

Rottevalle zet Anjum klem
De thuisclub, hunkerend naar het eerste wedstrijdpunt in deze kompetitie, ging na de thee voortvarend op jacht naar dat eerste punt. Energiek werd de Anjum verdediging onder druk gezet. Het zorgde voor hachelijke situaties en talrijke corners voor de elf van Marco van Veen. Het wachten was eigenlijk op de terechte aansluitingstreffer. Van het Anjumer front werd in deze eerste fase van de tweede helft niet veel vernomen.

Scrimmage na scrimmage
De 140 aanwezige toeschouwers kregen zeker waar voor hun geld. De amusementswaarde van deze sportieve ontmoeting steeg per minuut. Zeker rond de 65ste minuut toen een heuse scrimmage voor het Anjum doel voor het nodige kunst en vliegwerk zorgde. Zeker vijf keer werd de bal van korte afstand richting het Anjumer doel geschoten. Wonderlijk genoeg werd er niet gedoelpunt. Het bleek uitstel van executie.
Tien minuten na deze eerste scrimmage, volgde een identieke tweede rommelige spelsituatie voor het Anjumer doel. Deze keer weer diverse pogingen om het net te vinden. Deze keer leverde het wel een score op voor de thuisclub. Rottevalle had de aansluiting met Anjum gevonden. En de wedstrijd was nog niet afgelopen. Er was “nog tijd”om de wedstrijd te laten kantelen.

Billenknijpen.
De Anjum aanhang dacht met angst en beven terug naar de vorige ontmoeting in en tegen Rottevalle. Een 0-2 voorsprong werd in de ultieme slotfase teniet gedaan. Rottevalle wist destijds de 1-2 tussenstand in een kort tijdsbestek om te buigen in een 3-2 eindstand. Zover kwam het niet in deze editie van Rottevalle tegen Anjum. Met nog ruim een kwartier spelen kon de wedstrijd nog alle kanten op. Met het inbrengen van de licht geblesseerde Stephan Overkempe kwam ook Anjum weer diverse keren gevaarlijk voor het doel van Robert de Jong. Laatstgenoemde gaf echter geen krimp en wist zijn doel schoon te houden. Datzelfde deed Lieuwe van Dijk aan de andere kant van het veld. Zeker op het moment dat Steffen Schra de bal uit een vrije trap richting kruising stuurde. Het scorebord stond al stil op 90 minuten. De Anjum goalie toonde zijn klasse door de bal stijlvol te pareren.

Conclusie: Anjum boekte een tweede overwinning op rij, en liet het letterlijk in opbouw zijnde Rottevalle, teleurgesteld achter. Een zwaar bevochten overwinning voor de Anjumers.
Zaterdag speelt Anjum de laatste thuiswedstrijd van dit kalenderjaar thuis tegen SC Veenwouden.
De aanvang van deze wedstrijd is normaal gesproken om 14.30 uur. Mocht het Nederlands elftal echter de achtste finale spelen om 16.00 uur, dan is de aanvangstijd waarschijnlijk om 14.00 uur. Houd de diverse media in de gaten!