Droomstart voor Anjum

Droomstart va vier wedstrijden ziet Anjum zichzelf terug in de top van de derde klas B. Eén gelijkspel en drie overwinningen op rij betekenen een puntentotaal van tien. Een droomstart. Misschien ligt de late gelijkmaker in de eerste wedstrijd van het seizoen wel aan de grondslag van deze sterke seizoenstart. Niet opgeven, maar gaan voor een resultaat. Het levert in de beginfase van deze voetbaljaargang geen windeieren op.

Minnertsga-Anjum was een ontmoeting tussen twee gelijkwaardige teams. Beide elftallen zijn in opbouw. Beide trainers brengen een team binnen de lijnen dat een mooie mix is van spelers met routine en aanstormend jeugdig talent.

De aanwezige toeschouwers, het waren er deze keer 115, zagen twee teams die voor een resultaat gingen. De thuisclub ging voortvarend van start. Er werden echter speldenprikjes uitgedeeld. De Anjum verdediging had ook deze keer de zaakjes prima voor elkaar. Op het moment dat de zon door het grijze wolkendek heen brak, scoorde Anjum de 0-1. Een vloeiende aanval over de linkerflank werd door Sijtse Koree achter keeper Jorn Helder geschoten.
De zon brak ook letterlijk door voor de Anjumers na een half uur spelen. Andermaal een mooie aanval , een kopie van de eerste Anjumer goal, deze keer afgerond door Johan Boersma. Op het scorebord 0-2. Geen wolkje aan de lucht voor de in het rood-zwart spelende Anjumers. Ook niet aan het slot van de eerste helft. Minnertsga kwam tot driemaal toe dreigend het strafschopgebied van Anjum binnen. Of de inzet werd geblokt, of keeper Lolke Dijkstra wist de inzet onschadelijk te maken.

Na de hervatting hetzelfde spelbeeld. De thuisclub probeerde de aansluitingstreffer te forceren. Dit had al na 60 seconden spelen gestalte kunnen krijgen. Geheel vrijstaand voor het vijandelijke doel wist één van de Minnertsga voorwaartsen de bal niet tegen het net te schieten. Het was achteraf de kans op de zo gewenste treffer. Ook Laurens Hoekstra probeerde twee keer de Anjum verdediging te verschalken. Zowel Wiebe Wessel Bos als Wiebe Dijkstra wilden van geen wijken weten. Het bleef bij een tussenstand van 0-2.

Halverwege het tweede bedrijf leek Anjum de wedstrijd “in het slot te gooien”. Leek, want het doelpunt van Jan Tijtsma werd geannuleerd wegens buitenspel. Een moment wat tot veel “stof der discussie opleverde”.

Het bleef tot het laatste fluitsignaal van scheidsrechter van der Kerk spannend. Zeker op het moment dat de thuisclub in de 86ste minuut wel de aansluitingstreffer liet noteren. Het was Gerlof Glazema die in een onoverzichtelijke situatie de bal in het Anjumer doel wist te schieten. De 1-2 tussenstand werd uiteindelijk ook de eindstand. De Anjumer voorsprong kwam in de slotfase niet meer in gevaar. De derde overwinning op rij was een feit.

Zaterdag reist Anjum naar Rijperkerk. Deze vroege topper van het seizoen begint om 14.30 uur.