Duurt het seizoen te lang voor Anjum?

In het seizoen 2008-2009 werd de laatste overwinning van Minnertsga op ‘t Kolkenfjild te Anjum genoteerd. Destijds verloor Anjum met miniem verschil. (1-2) Ook de editie van zaterdagmiddag ging de geschiedenisboeken in met een nederlaag met het kleinst mogelijke verschil. De 0-1 kreeg het kenmerk van een zwaar bevochten overwinning voor de gasten.

Kansen over en weer
Na een aftastend begin van de wedstrijd, werd de wedstrijd na de openingszet van Jan Tijtsma,schot gestopt door keeper Helder, tot leven gewekt. Minnertsga was niet naar Anjum gekomen met de intentie dat het een wedstrijd om des keizers baard voor hen was. Integendeel, frank en vrij spelend werd het doel van de thuisclub gezocht. Kees Moerbeek probeerde Lolke Dijkstra te verrassen met een goed genomen vrije trap. Zijn schot trof geen doel. Aan de andere kant van het veld schoot Arjen Schregardus tot verrassing van vriend en vijand “zomaar”op de paal. Ook Jan Tijtsma was dichtbij een treffer na een soloactie in het strafschopgebied. Net voor het beslissende tikje werd de Anjum spits het scoren belet.

Treffer geteld en geannuleerd.
Minnertsga liet zich ook niet onbetuigd. De snelle voorhoedespelers van de gasten, bleven gevaarlijk en loeren op dat ene goaltje. Deze treffer kwam van Enno Kingma. De topscoorder van de gasten liet met een loepzuiver schot van de rand van de zestienmeter keeper Lolke Dijkstra kansloos. Na deze openingstreffer vielen diverse mogelijkheden te noteren voor beide elftallen. Anjum scoorde een paar minuten voor de rust de gelijkmaker via Arjen Schregardus. Geteld werd deze treffer niet. Buitenspel, maar het had alle schijn dat deze treffer “gewoon”geteld had moeten worden. In de tussenstand van 0-1 kwam dus geen wijziging.

Wind niet in de zeilen.
Na de pauze ging Anjum op jacht naar de gelijkmaker. De withemden speelden richting “de Eendracht”. Maar echt de wind in de zeilen kregen de Anjumers niet deze middag. Achteraf kreeg de thuisclub in de 56e minuut de beste kans op de 1-1. Keeper Jorn Helder wist echter met twee prima reddingen achtereenvolgens Stephan Overkempe en Arjen Schregardus van het scoren van de gelijkmaker af te houden.
In de tegenaanval ging Jildert de Vries onreglementair onderuit in het Anjumer strafschopgebied. De toegekende trap van elf meter van Enno Kingma werd door keeper Lolke Dijkstra uit de hoek geranseld.

Wel kansen, geen doelpunten.
Het laatste kwart van de wedstrijd kende diverse kansen voor beide teams. De 126 aanwezige liefhebbers bleven dan ook tot het laatste fluitsignaal op hun plekje langs de lijn staan. Minnertsga kreeg via Hylke Hoekstra (gestuit door Lolke Dijkstra), maar vooral door Enno Kingma mogelijkheden de wedstrijd te beslissen. Ook nu werd er door de nummer 9 gescoord, maar ook deze keer werd de treffer wegens buitenspel geannuleerd. Anjum mocht niet klagen over deze beslissing. Even leek Johan Boersma de bal in de slotfase letterlijk het doel binnen te lopen. Het was echter gezichtsbedrog. De bal verdween net naast in plaats van in het doel.

Nog twee kompetitierondes.
Door de nederlaag en de uitslagen op de andere velden, lijkt de rol voor de Anjumers in de strijd om plek 2 uitgespeeld. Desondanks staan er nog twee leuke ontmoetingen op het programma. Zaterdag gaat Anjum op reis naar Berlikum. Zij zijn in een hevige strijd gewikkeld met ONT om de zo begeerde derde periodetitel.
Het seizoen wordt op 4 juni afgesloten op ’t Kolkenfjild te Anjum met een wedstrijd tegen Haulerwijk. Waarschijnlijk ook een wedstrijd met belangen. Want wie maakt de trieste voetbalstap naar de vierde klas? Haulerwijk of Ropta Boys? Beide wedstrijden beginnen om 14.30 uur.