Jan Tijtsma beslist derby Ropta Boys – Anjum

De laatste twee seizoenen waren de gastheren van Ropta Boys die aan het langste eind trokken in de derby van het voormalige Oost-Dongeradeel. De editie van dit seizoen werd een prooi voor de gasten uit Anjum. De man van de wedstrijd was Jan Tijtsma. Hij was met name in de eerste helft niet te stuiten. Toen de beide teams de kleedbox opzochten had de Anjum spits keeper Johannes de Groot drie keer de trieste gang naar het net laten maken. Achteraf was deze 0-3 ruststand ook de eindstand.

De 278 aanwezige toeschouwers waren vol verwachting richting sportpark de Fiver gereisd. Ropta Boys-Anjum is toch wel een wedstrijd die de nodige sportieve rivaliteit met zich meebrengt binnen beide verenigingen.
Het eerste noemenswaardige wapenfeit leverde direct een doelpunt op. Jan Tijtsma soleerde door de Ropta Boys verdediging. Op onreglementaire wijze werd hij een halt toegeroepen. De terecht toegekende trap van elf meter werd door hem zelf benut. Een prachtige start voor de Kolkenfjild bewoners op sportpark de Fiver.
Na deze 0-1 tussenstand golfde het spel op en neer. Ropta Boys ging op jacht naar de gelijkmaker. Deze dadendrang stopte meestal rond de zestienmeter. Of zoals langs de lijn werd opmerkt” Ropta Boys brult wel, maar bijt niet”.
Na ruim een half uur zorgde het duo Johan Boersma-Jan Tijtsma voor een mooie 1-2 door het hart van de verdediging van de thuisclub. Laatstgenoemde liet de0-2 aantekenen.
Nog voor de pauze werd de wedstrijd in het voordeel van Anjum beslist. Een vrije trap van Gerwin Dijkstra belandde via een kopbal van Wiebe Dijkstra buiten het bereik van doelman de Groot op de paal. Zoals het een echte spits betaamt was Jan Tijtsma er als de kippen bij om de rebound binnen te tikken.
Anjum ging met een 0-3 voorsprong op weg naar het kopje thee. Wie had dat vooraf gedacht!

De wedstrijd was beslist. Maar de thuisclub wist van niet opgeven. Ook nu waren er mogelijkheden en kansen. Tjidsger Braaksma, Rudy en Rutger Torensma waren dichtbij een (ere) treffer. Echter keeper Lolke Dijkstra dacht daar anders over. Via twee katachtige reacties hield hij zijn doel schoon.
Aan de andere kant kon ook keeper de Groot zijn kunsten tonen. Zo was de sluitpost een hinderlijke “sta in de weg” voor Arjen Schregardus, Gerwin Dijkstra en invaller Lucas Zijlstra. Gescoord werd er niet meer, ondanks een geweldige trap van Wiebe Wessel Bos. Zijn afstandsschot in de slotfase spatte uiteen op de paal.
Na ruim 95 minuten spelen, floot scheidsrechter Rozema deze derby naar de geschiedenisboeken. Anjum boekte een terechte overwinning en nestelt zich met Grootegast op plek twee van de ranglijst in 3B. En laat dat nou de tegenstander van zaterdag zijn. De aanvangstijd op sportpark’t Kolkenfjild is zoals gebruikelijk om 14.30 uur