Minne Zijlstra wint 44e crossloop VV Anjum

ANJUM – Op 7 januari werd door de cross-commissie, bestaande uit Jan Visser, Petra Stienstra, Jappie Holwerda en Bokke-Jan Boersma, voor de 44ste keer de Anjumer Crossloop georganiseerd.

Het werd zaterdagmorgen nog spannend of de crossloop wel door kon gaan, aangezien koning winter in de nacht van vrijdag op zaterdag behoorlijk van zich deed laten spreken. In alle vroegte stak de cross-commissie de hoofden bij elkaar en nam het wijze besluit om de ochtendprogrammering af te lassen en te verschuiven naar zaterdag 14 januari. ’s Middags om 12uur zou worden bekeken of de middagprogrammering door kon gaan. Dit bleek gelukkig wel het geval.

35 wandelaars schreven zich ‘s middags in voor de wandeltocht van 7,5 of 10 kilometer. Dit waren er 20 minder dan vorig jaar, maar daar zal het weer zeer zeker een grote rol in hebben gespeeld. Halverwege het parcours stond de vertrouwelijke koek-en-zopiestand waar warme chocalademelke volgens beproefd Anjumer-recept werd uitgedeeld om de laatste kilometers wat gemakkelijker te laten voelen.

Bij terugkomst van de wandelaars was het beurt aan de hardlopers. Dit jaar waren er 45 deelenemers. Er werd gestreden in 8 categorieën. Na een aangepaste route van 6,3 kilometer rondom Anjum kwam Thomas Sytsma in een tijd van 24m,16s als eerste over de eindstreep, maar aangezien de spelregel is dat gastlopers buiten mededinging van Algeheel Winnaar strijden ging deze prijs naar Minne Zijlstra die als 2e de finish passeerde in een tijd van 24m,25s. Winnaar van vorig jaar, Brandt Schaap, passeerde als 3e de finish waar traditiegetrouw Piet de Groot stond om alle namen en tijden te noteren.

Voorafgaand aan de prijsuitreiking werd oud-voorzitter Geerard Brouwer, na 36 jaar vrijwilligerswerk waarvan 12 jaar als voorzitter, benoemd als erelid van de V.V. Anjum en kreeg uit handen van voorzitter Nico Dijkstra een onderscheiding aangeboden. Na afloop van een korte Nieuwjaarsspeech werden alle prijswinnaars gehuldigd.

Algeheel Winnaar:     Minne Zijlstra
Anjum 1:                    1. Minne Zijlstra, 2. Brandt Schaap, 3. Wiebe Wessel Bos
Anjum 2:                    1. Oane Koree, 2. Klaas Veenstra, 3. Hylke Muurling
Anjum 3:                    1. Johan Jansma, 2. Ties Engelsma