Nipt verlies Anjum tegen Wykels Hallum

De statistieken vooraf waren in het voordeel van de gasten. In de negen ontmoetingen eerder gespeeld gingen de gasten vier keer met de drie punten huiswaarts. Anjum wist driemaal de punten in Lyts Mokum te houden.

Anjum-Wykels is ook de battle of de Dijkstra’s. Beide teams herbergen vier selectiespelers met dezelfde achternaam. Dikwijls ook nog familie van elkaar.

Zaterdagmiddag boekten de Hallumers hun vijfde overwinning op ’t Kolkenfjild. De krachtsverhoudingen tussen de nummer 2 en nummer 9 waren deze middag miniem. Na ruim 90 minuten spelen op een hobbelig veld floot scheidsrechter Nauta voor de laatste keer. Dit leidde tot grote tevredenheid bij de equipe van Max Houttuin.

Het eerste gedeelte van de wedstrijd bleek achteraf het leukste. De drie doelpunten vielen in dit eerste deel, maar ook de wedstrijd golfde in deze fase op en neer. Het begon al na 60 seconden toen Jurjen Bosch een afstandsschot (onbewust of bewust?) van richting veranderde. In plaats van in het doel, belandde de bal nu naast het Anjumer doel. Het antwoord van Anjum kwam enkele minuten later. Stephan Overkempe wist van dichtbij keeper Louwerens te verschalken. Scheidsrechter Nauta keurde de goal toe, ondanks een vlagsignaal en na overleg met de assistent-scheidsrechter van Wykels Hallum.  Direct na deze openingstreffer schoot Sijtse Koree van afstand naast. Het was duidelijk, de wedstrijd kwam tot leven.

Helemaal op het moment dat Erik Niemarkt een vrije trap ineens achter keeper Lolke Dijkstra schoot. De wedstrijd was net tien minuten bezig. De 168 toeschouwers zagen een open wedstrijd met mogelijkheden over en weer. Boeiend waren ook de duels die Klaas Jan Streekstra, Auke de Boer en Gerrit Dijkstra uitvochten in de Anjum verdediging. Meestal had dit drietal een passend antwoord op de Wykels Hallum voorhoedespelers. Het waren de gasten die in deze fase een licht veldoverwicht op de thuisclub hadden.

Het was good old Jurjen Bosch die bijna de 1-2 op het scorebord wist te schieten. De bal spatte echter uiteen op de paal. Anjum kwam met de schrik vrij. Het bleek echter uitstel van executie. Peter Jan Schuts probeerde, wat andere medespelers al eerder probeerden, van afstand te scoren. De inzet van Peter Jan Schuts trof echter wel het beoogde (Anjum) doel.

De boeiende eerste helft kreeg een slotakkoord via de voet Stephan Overkempe en de hand van keeper Louwerens. Laatstgenoemde zorgde ervoor, op slag van rust, dat in de tussenstand van 1-2 geen wijziging kwam.

Na de thee ging Anjum met de molen en de wind in de rug op jacht naar een resultaat. Zoals de eerste helft eindigde, met de twee genoemde hoofdrolspelers, zo begon ook het tweede bedrijf. En ook deze keer kwam de Wykels sluitpost als overwinnaar uit de bus.

In het laatste kwart van de wedstrijd probeerden beide teams de 1-2 tussenstand van het scorebord te schieten. Voor Anjum waren Sytse Koree (rebound), Wiebe Dijkstra (kopbal), Jan Tijtsma (vrije trap) en Arjen Schregardus (schot geblokt) halverwege de tweede helft dichtbij een treffer. Gescoord werd er niet.

Ook niet aan de andere kant van het veld. Peter Jan Schuts liet bijna zijn tweede treffer aantekenen. Zijn inzet rolde voorlangs het Anjumer doel over de achterlijn. Ook een tweede treffer van Erik Niemarkt bleef uit. Zijn vrije trap werd een prooi voor de Anjum muur. Anjum probeerde via Wiebe Wessel Bos en invaller Minne Zijlstra van afstand keeper Louwerens in de slotfase te verschalken. Deze pogingen leverden echter niet het gewenste resultaat op. In de tussenstand van 1-2 kwam geen verandering. Ook niet op het moment dat de gasten een penalty claimden in de slotseconden van de wedstrijd. Anjum-Wykels Hallum eindigde in een 1-2 eindstand. Feest derhalve bij de Dijkstra’s uit Hallum, die dit graag met de naamgenoten uit Anjum in Lyts Mokum wilden vieren.

Zaterdag gaat Anjum op bezoek bij SC Twijzel. Aanvang van deze wedstrijd is om 14.30 uur.