Pikstart bezorgd Anjum surprise

Zaterdagmorgen rond de klok van half twaalf. De bestuurskamer van lyts Mokum is even een crisiscentrum. De aangewezen scheidsrechter voor de wedstrijd Anjum-Minnertsga geeft te kennen de wedstrijd niet te kunnen leiden. De KNVB calamiteitenlijn heeft geen vervangende scheidsrechters op het lijstje staan. Diverse scheidsrechters werden door het Anjum bestuur benaderd. Nul op het rekest. Rond kwart over twaalf een melding vanuit de KNVB. Er is alsnog een leidsman gevonden. Tien minuten later volgde echter de afzegging van de vervanger. Uiteindelijk werd rond de klok van half één scheidsrechter Jeffrey Wolthof uit Kolham bereid gevonden om naar ’t Kolkenfjild af te reizen. Achteraf waren zowel Anjum als Minnertsga uiterst tevreden over de komst en het optreden van de rustig leidende Groninger.

Pikstart.
Het scorebord was nog maar nauwelijks in beweging gezet of de Anjum aanhang kon al juichen. Na amper 30 seconden joeg Lukas Zijlstra de bal onhoudbaar in het doel van Minnertsga. Het had nog mooier kunnen worden voor de withemden. Want 60 seconden later wist keeper Jorn Helder met een uiterste krachtsinspanning Johan Sipma het scoren te beletten.

112
Na dit stormachtige openingsoffensief kwamen ook de gasten meer dan eens gevaarlijk voor het Anjumer doel. De 112 toeschouwers zagen dat bij Anjum alarmfase 1 was aangebroken: het voorkomen van de gelijkmaker. Dat deze uiteindelijk niet op het scorebord kwam te staan was een klein voetbalwonder. Zeker vier doelrijpe kansen hadden gepromoveerd kunnen of misschien wel moeten worden tot doelpunt.
Wanneer Anjum echter iets zorgvuldiger met de uitvoering in de laatste fase was geweest, dan had de ruststand zeker een ander een ander beeld opgeleverd dan de 1-0 die nu zichtbaar was.

Afgekeurd.
In het tweede bedrijf waren de partijen aan elkaar gewaagd. In een boeiend en sportief duel, was het koffiedik kijken wat de einduitslag zou worden. Beide teams kregen volop mogelijkheden om de tussenstand van 1-0 te wijzigen. Twee keer werd er gescoord. De doelpunten van Johan Boersma voor Anjum en Enno Kingma van Minnertsga konden in de ogen van de assistent scheidsrechters en de leidsman geen goedkeuring krijgen. Afgekeurd doelpunten wegens buitenspel.

Anjum gooit de wedstrijd in het slot, of….toch niet
In het laatste deel van de ontmoeting kwamen de toeschouwers van beide teams zeker aan hun trekken. Beide teams verzuimden echter de trekker over te halen. Tot , zeven minuten voor het einde. Johan Boersma stuurde Arjen Schregardus de diepte in. Ongrijpbaar voor de verdediger van Minnertsga en onhoudbaar voor keeper Helder schoof de man van de wedstrijd de bal tegen de touwen. Tussenstand 2-0.
Achteraf een bevrijdende goal. Immers spits Enno Kingma van de gasten scoort overal en altijd voor Minnertsga. Zo ook in Anjum. Zijn aansluitingstreffer verscheen in de 90ste minuut op het scorebord.
Te laat om de Anjumers zenuwachtig te maken.

Conclusie: Anjum pakte drie hele belangrijke punten. Het seizoen totaal werd verdubbeld van drie naar zes. Een heerlijk middagje derhalve, en juist op het moment dat Sinterklaas in Anjum aankwam.
Zaterdag speelt Anjum in en tegen Rottevalle. Aanvang 14.30 uur. Pakt Anjum weer uit met drie punten?